Hvilke udtag, dåser og stikpropper skal jeg bruge her? (Ovn+kogeplade)

Hej alle
Jeg ville i dag køre en pyrolyserens på vores ovn, men efter få minutter gik ovnen helt død. Den kunne slet ikke tændes, og lågen er låst i lukket stilling (er der nogen der ved om man kan tvinge en Bosch ovnlåge åben, når den er låst pga. prolyserens?). Al anden elektronik i huset virkede. Ovnen er lige netop gået to uger over 24 måneders reklamationsret, så Bosch kunne ikke umimddelbart tilbyde andet end en tekniker for egen regning.
Jeg prøvede derefter at skille den dåse ad som ovnen går i, og der fandt jeg årsagen til at ovnen ikke virker - se vedhæftede.
Forklaring: 400V kommer ind i højre side, den hvide ledning til venstre er til ovnen, den sorte ledning til venstre er til en indbygningskogeplade. Jeg formoder at pyrolysen simpelthen har overbelastet ledningen, så den er gået i brand. Det er ikke os selv der har lavet denne løsning (mener det er et familiemedlem). Det hele har virket uden problemer indtil i dag, og jeg har flere gange tidligere kørt pyrolyserens uden problemer.

Nu vil jeg jo så gerne have det til at virke igen, og jeg vil gerne have lavet det "efter bogen", så hvilke udtag, dåser, samlemuffer og stikpropper skal jeg bruge for at få en indbygningsovn 230V og en kogeplade 230V på samme 400V-ledning? Da der heller ikke er særlig meget plads at montere det på, begrænser det også lidt det hele. Det bliver en elektriker der kommer til at montere det, men jeg vil gerne have købt alle nødvendige dele på forhånd.

Råd modtages med tak!

Hilsen Mikkel

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ser på den øverste klemme, vil du se en typisk fejl opstået på grund af manglende tilspænding af klemmen. Det resulterer i en lidt større overgangsmodstand og dermed større opvarmning.
I øvrigt er der kogepladen ikke tilsluttet rigtigt idet brun er anvendt som nul. Normalt er blå og grå anvendt som nul i den dobbelte nulklemme i kogepladen, hvis man ikke vælger at lægge en lus i kogepladen. 
De viste tilslutninger kan udmærket laves i den viste membrandåse og passende (2,5 mm2) klemmer. Sørg lige for at kabelkappen kommer ind i dåsen. Det får det til at se professionelt ud.
Hvis du vælger selv at købe materiel, skal du regne med at du også påtager dig ansvaret for det.

fase
Jeg tænker også manglede tilspænding, løs forbindelse giver en masse lysbuer/gnister som bliver meget varme. Din nuværende løsning skal fint kunne holde til en omgang pyrolyse, sådan en klemrække-muffe plejer at kunne tage en hel del strøm. Nogle potentielt bedre samlemuffer kan være disse.
S. Fabrin skrev den 03-04-2023 16:49:02

Hvis du ser på den øverste klemme, vil du se en typisk fejl opstået på grund af manglende tilspænding af klemmen. Det resulterer i en lidt større overgangsmodstand og dermed større opvarmning.
I øvrigt er der kogepladen ikke tilsluttet rigtigt idet brun er anvendt som nul. Normalt er blå og grå anvendt som nul i den dobbelte nulklemme i kogepladen, hvis man ikke vælger at lægge en lus i kogepladen.
De viste tilslutninger kan udmærket laves i den viste membrandåse og passende (2,5 mm2) klemmer. Sørg lige for at kabelkappen kommer ind i dåsen. Det får det til at se professionelt ud.
Hvis du vælger selv at købe materiel, skal du regne med at du også påtager dig ansvaret for det.

Mange tak for svaret. Jeg er ikke særlig skarp på gør-det-selv, så et dumt spørgsmål; når du skriver "manglende tilspænding" mener du "stramning" (af skruen), og ikke bogstaveligt manglende (strøm)spænding på "til"-ledningen?

Så med andre ord, hvis jeg får fat i nye muffer (og en dåse der ikke er smeltet), er der sådan set ikke noget i vejen med installationen? Dvs. man skal ikke nødvendigvis have en stikprop på hverken ovnen eller kogepladen?

Kabelkappen er smuttet ud fordi jeg rodede med det i dag, alle tre kapper var inden i dåsen.



Piskeris skrev den 03-04-2023 17:10:59

Jeg tænker også manglede tilspænding, løs forbindelse giver en masse lysbuer/gnister som bliver meget varme. Din nuværende løsning skal fint kunne holde til en omgang pyrolyse, sådan en klemrække-muffe plejer at kunne tage en hel del strøm. Nogle potentielt bedre samlemuffer kan være disse.

 Tak for svaret, jeg prøver at kigge på HNs muffer. Er de bedre fordi de er af hård/tykkere plast eller hvordan?

Tilspænding = mere stramning af skruen  
Du behøver ikke en stikprop og en stikkontakt, stikkontakter generelt kan ikke tåle samme vedvarende belastning/strøm som en dåse med samlemuffer. Stikprop er dog en forbruger-venlig løsning.
Jeg foretrækker almindelige samlemuffer over klemrækker, da de enkelte ledere er i bedre direkte kontakt med hinanden, de kan desuden flyttes rundt inde i dåsen, giver lidt fleksibilitet. Også en fordel de er gennemsigtige, så man kan se hvad man laver. Belastnings-mæssigt vil begge være fine.
Du behøver ikke skifte dåsen hvis den er tæt, omend de koster jo ikke alverdens.

Hvilken type sikring har du foran din ovn? Teoretisk set kunne en automatsikring være defekt, i en grad så den ikke koblede ud ved overbelastning. Værd at have i mente at fejlen kan skyldes overbelastning og ikke tilspænding - men jeg mistænker klart tilspænding.
når du skriver "manglende tilspænding" mener du "stramning" (af skruen), 
Ja, tilspænding betyder stramning af skruen.


fase
Annonce
Tak for jeres svar. Jeg havde en elektriker ude her til aften, som fiksede det hele (monteret ledningerne i nye plastmuffer a la dem fra HN), så alt er godt igen.
Det oprindelige problem er manglende stramning af skruer. Men det kan ikke reddes nu. 
Jeg er nu ikke sikker på at de dobbelt samlemuffer er bedre, men de kan tage lidt større ledninger og derved er skruen lidt større. 
Ring til elektriker og få det lavet, materialer er peanuts i forhold til arbejdsløn, så det er noget han leverer. Har du det selv så skriver han lidt ekstra på, de skal jo også leve. 

Så med andre ord, hvis jeg får fat i nye muffer (og en dåse der ikke er smeltet), er der sådan set ikke noget i vejen med installationen? Dvs. man skal ikke nødvendigvis have en stikprop på hverken ovnen eller kogepladen? 
Det har du ret i. Men jeg ville flytte dåsen en anelse op så tilgangs kabel kan afkortes et lille stykke. Så kommer man til frisk kobber og isolering.
Det samme gælder kabel til ovn som er brændt. 
Hvis lågen til dåsen ikke er brændt så fejler den jo ikke noget.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis