Elinstallationen i nye huse er langtfra altid ok

Der blev jeg godt nok overrasket:
Da Sikkerhedsstyrelsen i 2022 kontrollerede elinstallationerne i 104 boliger, der var mindre end et år gamle, var der kun 22 boliger, hvor installationerne var 100 procent i orden. 80 steder blev der vejledt om mangler, der skulle rettes, og to steder var fejlene så alvorlige, at husejerne fik påbud om at få bragt installationerne i orden.

https://www.sik.dk/nyheder/faa-tjekket-elinstallationen-dit-nye-hus

En anden ret ny artikel på samme domæne handler om at stikkontakter skal overholde danske regler. Og der manglede dokumentation for 14 af 45 kontrollerede stikkontakter på det danske marked.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fejlene bør deles op i to grupper.
1. Fejl i den faste installation. Såfremt der benyttet CE mærket materiel, bør man kunne stole på mærkningen, CE kan i nogle tilfælde stå for china export.
2. Fejl ved tilslutning af brugsgenstande.
ad 1. Der er ingen tvivl om at installatøren er ansvarlig for disse fejl og skal rette dem uden udgift for brugeren.
ad 2. Her kan installatøren vel ikke være ansvarlig for fejltilslutninger. Når det så er sagt, kunne det vel være undgået ved at installatøren havde installeret stikkontakter af typen Schuko. Så havde problemet været løst. 
Jeg har set et køkken, som er lavet indenfor den sidste uge, hvor der sat almindelige stikkontakter op. Jeg spurgte forsigtigt om, hvorfor der ikke var brugt Schuko kontakter. Svaret var, at der så skulle bruges dybere dåser.

fase
"Det er et generelt problem, at de stikkontakter, der monteres i nye boliger, ikke giver jordforbindelse til den type stikprop, som de fleste elapparater er forsynet med."

Det er som Fabrin næver ikke en fejl i installationen.

Jeg vil mene at den skyldige her er Sikkerhedsstyrelsen, eller hvem det nu var der godkende den tåbelige stikprop med jord vi har her i landet. Hvis man havde taget sikkerhed alvorligt, ville man ikke tillade at der blev solgt udstyr med stikpropper der ikke passer i danske stikkontakter, eller tillade stikkontakter der ikke passer til det udstyr der kan købes.

Det er let at vedtage at det er forbrugernes problem. Jeg vil mene at Sikkerhedsstyrelsens har ansvaret.

GodeVen skrev den 03-04-2023 16:12:11

"Det er et generelt problem, at de stikkontakter, der monteres i nye boliger, ikke giver jordforbindelse til den type stikprop, som de fleste elapparater er forsynet med."

Det er som Fabrin næver ikke en fejl i installationen.

Jeg vil mene at den skyldige her er Sikkerhedsstyrelsen, eller hvem det nu var der godkende den tåbelige stikprop med jord vi har her i landet. Hvis man havde taget sikkerhed alvorligt, ville man ikke tillade at der blev solgt udstyr med stikpropper der ikke passer i danske stikkontakter, eller tillade stikkontakter der ikke passer til det udstyr der kan købes.

Det er let at vedtage at det er forbrugernes problem. Jeg vil mene at Sikkerhedsstyrelsens har ansvaret.

Det er jo også leverandørernes og installatørernes problem hvis de sælger hhv. installerer materiale der ikke er godkendt her i landet. Det drejer sig iflg. nedenstående om stikdåser, også Schuko som jeg forstår det, der ikke er børnesikrede(hvilket ikke er et krav i alle EU landene)

Fra https://www.sik.dk/nyheder/stikkontakter-skal-overholde-danske-regler :
Stikkontakter, der anvendes i Danmark, skal være konstrueret ud fra standarden DS 60884-2-D1:2017.
Det er en national dansk standard. Da der ikke findes en fælles europæisk standard for stikkontakter, har Danmark som alle andre europæiske lande en national standard for stikkontakter.
Den danske standard er tilpasset dansk installationspraksis og sikkerhedsniveau, bl.a. med krav om børnesikring i alle stikkontakter til brug i boliger.

Det er en national dansk standard. Da der ikke findes en fælles europæisk standard for stikkontakter, har Danmark som alle andre europæiske lande en national standard for stikkontakter.
Den danske standard er tilpasset dansk installationspraksis og sikkerhedsniveau, bl.a. med krav om børnesikring i alle stikkontakter til brug i boliger.

Også i Tyskland er det anbefalet for flere år siden at forsyne stikkontakter med børnesikring. Jeg har også set det i Belgien.

fase
Jeg købte en dansk produceret fryser i 1779. Den blev leveret med Schuko stik, og elfirmaet jeg købte af ville ikke levere dansk jordstik uden beregning, så problemet er langt fra nyt.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 03-04-2023 19:22:04

Jeg købte en dansk produceret fryser i 1779. Den blev leveret med Schuko stik, og elfirmaet jeg købte af ville ikke levere dansk jordstik uden beregning, så problemet er langt fra nyt.

1979 forhåbentlig   

Vi prøver igen, i morgen --
Søren O skrev den 03-04-2023 19:22:04

Gad vidt hvad der var sket hvis du havde bedt dem om at installere fryseren?

Det er generelt en skandale at de Danske stikkontakt typer ( 3 ben ) ikke blev ulovlige allerede først i 1970. Dengang man ellers harmoniserede meget til Europæisk standard. Vores faglærer på installatør skolen gav skylden til landbo /husmoder/ og akvarie foreninger ( ironi kan forekomme ) Altså at der ville komme en massiv modstand imod det.
Senere er der jo kommet mange flere krav om stikkontakter med jord, og nu er der så flere systemer der er godkendt. Det kan man  ikke forlange at forbrugere kan finde ud af. 
Jo længere man ventede des værre blev problemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja, det var i 1979.
Jeg havde købt en brugt fryser ved dem, som viste sig ikke at være i orden. Jeg købte så en ny, og lod handelen gå tilbage på den defekte. Elfirmaet leverede og sluttede Schuko stik til stikkontakt med dansk jord. Det var jeg ikke tilfreds med, men jeg fik ikke noget ud af min reklamation.

Søren O
Søren O skrev den 03-04-2023 22:53:53

Ja, det var i 1979.
Jeg havde købt en brugt fryser ved dem, som viste sig ikke at være i orden. Jeg købte så en ny, og lod handelen gå tilbage på den defekte. Elfirmaet leverede og sluttede Schuko stik til stikkontakt med dansk jord. Det var jeg ikke tilfreds med, men jeg fik ikke noget ud af min reklamation.

Nej , du fik ikke noget ud af din reklamation, og i virkelighedens verden er der tilsluttet tusindvis af køleskabe og  kaffemaskiner uden lovpligtig jordforbindelse (Schuko stikprop og dansk stikkontakt). Hvad sker der så ved det. Jo, der sker faktisk ikke så meget, fordi der i dag er installeret et HPFI relæ, som afbryder ved en afledning på 30 mA og en spænding på max 50V. Det er ufarligt, men du husker det i lang tid, kan jeg fortælle. Står du derimod på et trægulv, kan du have forbindelse til en fase (det er prøvet) uden at få stød. Det er en øvelse, jeg på ingen måde kan anbefale at udføre. Vaskemaskinen har jeg jordet, fordi der er et varmelegeme i den. Varmelegemet er den typiske årsag til afledning. Det er helt klart, at når der gives svar på spørgsmål i lav det selv, skal reglerne følges. På den anden side er det utroligt mange der bruger en elektriker til at lave installationen, men elektrikeren er lige på ferie.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis