Borebiller i møbel

Hej LDS,
som hobby laver jeg lidt møbler i træ primært til os selv. Jeg har således købt nogle ovntørrede planker og nogle af disse har spor fra borebiller. De er alle lokaliseret i splinten af plankerne, og har kun fundet dem i egetræet endnu. Jeg kan læse at disse dør under ovntørringen, men plankerne kan naturligvis angribes herefter. Jeg undersøgte plankerne med flyvehuller og fandt desværre nogle levende larver og biller og har derfor fjernet kanterne fra alle planker med spor og brændt dette (det er typisk blot de yderste cirka 2 cm af planken der har "gange"). 

Egentlig kan jeg læse at angrebet bør dø ud af sig selv når træet opbevares opvarmet og tørt da det stopper udviklingen - det har bare ikke helt været tilfældet her. De planker der blev fundet levende larver og biller i har jeg haft opbevaret i en tør opvarmet  (20 grader) garage et halvt års tid.

Nu har jeg været afsted og købe lidt mere træ og igen er der på nogle planker huller fra borebiller, og ved ikke om det er gamle huller, eller om der skulle være levende larver i. Jeg vil allerhelst beholde splinten og derved naturkanten på træet. Så her kommer spørgsmålet.

Der findes jo på markedet midler til at forebygge og bekæmpe angreb fra borebiller og andre trænedbrydende insekter, som fx Protox Kombi Aqua der må benyttes af private, men dette og de andre midler jeg har fundet, må kun benyttes udenfor dampspærren jf producenten, altså må det ikke benyttes i rum hvor folk opholder sig længere tid og heller ikke på møbler indendørs. 

Jeg kan ikke helt gennemskue om det blot er fordi produktet kun er godkendt til dette i form af det er træbeskyttelse, eller om det skyldes at produktet indendørs i en længere periode vil være sundhedsskadeligt for mennesker - jeg kan læse at det har den lavest mulige MAL kode på 00-1, så ud fra hvad jeg kan læse så bude dette gøre at produktet ikke er skadeligt på nogen måde for mennesker.

Er der nogen herinde der kan gøre mig klogere på hvorfor man ikke kan bruge produktet på træ der senere laves til indendørs møbler? 

Findes der evt andre alternative produkter, som jeg kan behandle de rå planker med, for at få evt. aktiv angreb til at dø ud, inden plankerne bruges i møbler som skal stå indenfor?

På forhånd mange tak.

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også