Er det strengt ulovligt at føre el under dampspær

Skal flytte en ledning en halv meter over loft til en ny skillevæg og ned til strømudtag i væg. Har loft/gipspladerne af, da jeg skal have ekstra forskalling på, nu hvor de er af, har jeg lyst til at føre el kablet i et hårdt plastrør over forskallingen, men under dampspærren og isolering. En fagmand vil nok føre den over dampspærren og under isolering. Jeg går ud fra det er forbudt at føre den under dampspærren men over forskalling eller hvad? Er der nogen som gør dette.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne føre elinstallation under dampspærren ingen problemer i det. Der må selvfølgelig ikke laves skjulte samlinger på ledninger eller kabler. Rørene på billedet kan du samle med en polykonmuffe.

fase
Nå nej jeg må selvfølgelig ikke have skjulte samlinger. Kan jeg slippe afsted med at lave et nyt lampeudtag, der hvor den oprindelige ledning kommer ud af loft og herfra føre den videre til den nye væg? Det er der vel ikke noget forkert i?
Hvis du ikke skal bruge et lampested på det sted, kan du skifte ledningerne ud så de bliver lange nok, hvis det er problemet. Rørene kan du samle med en muffe. Husk at trække en jordledning med, nu du er i gang.
Farverne på ny ledninger er blå - nul, brun - fase og jord gulgrøn.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også