vinduer mod rem og gardinskjuler væk

så fik vi overtaget huset og den store nedrivningsdag starter imorgen. har dog været lidt igang idag da der skal bestilles vinduer og døre hjem. langs siderne af huset er alle de oprindelige vinduer of døre skruet fast oppe i remmen så der er intet mellemrum til fuge. jeg tænker selv at bestille de nye vinduer og døre en anelse mindre så jeg kan få fuge hele vejen rundt også mellem top og rem. er det vejen frem eller havde de ret i 1986 da de byggede huset.

jeg har også fjernet de grimme gardin skjuler eller skyggekasser ved ikke rigitg hvad de hedder. hvordan ville det være bedst at lappe hulet sammen så det kommer til at se ensartet ud. har selv tænkt på 2 forskellige måder. den ene måde var at sætte et stykke jern op mellem de 2 side vægge og så mure op med gasbeton. jernet er kun med for at holde på gasbetonen så den ikke synket/falder ned hen over midten. 

den anden måde jeg tænkte var at lime et lag gips på hele den side af muren. så ville jeg lave et skelet af træ eller stål der hvor den oprindelige kasse har siddet og så smide en røvfuld isolering ind der. på den måde ville det hele se ensartet ud og der ville ikke være nogen overgange. skal der være noget dampspærre med remmen og isolering eller er et bare at smide et godt lag iso ind og pakket det ind i gips.

hvad siger i til mine ideer. 


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok kigge nederst på vindue udvendig. Er der en stor uge så kan det være udmærket at bestille vinduer i samme mål, og så sænke dem 10 mm. Der skal så isoleres og fuges i sprækken. 
Indvendig vil du ikke kunne få det til at holde med jern og gasbeton. Træskelet og fibergips vil være vejen frem. Det skal nok fastgøres op i spær også. 
Ved overgang til mur skal der være en forstærknings tape / net i revnen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vinduer 👍

Ang hulrummet der kommer ved remmen. Skal der bruges dampspærre. Tænker jeg laver et træskelet og starter med at montere den nederste plade. På den måde kan jeg lukke helt tæt med dampspærre i siderne og bunden. Så ind med isolering og køre dampspærre op og lukke tær. Så det på med sidste plade og kassen er lukket. På den måde er dampspærre ind mod den varme side. Er det den rigtige fremgangsmåde. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du laver skelet, Isolerer og sætter dampspærre op. Derefter sættes plader på skelet. Enten gips eller fermacel. Den sidste limes i kanter så det mener jeg er bedst. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Perfekt. Tak for svarene. Så det bare med at komme igang. 
Nu ved vi jo ikke hvilke nye vinduer du hat tænkt på. Hvis det er træ/alu skal du fuge over vinduet bag alu'en. En anden ting er, at limtræsremmen er "forhøjet nedaf" med en lægte. Det har vinduesmontøren åbenbart overset idet skruerne i overkarmen er skruet "i luft". Det kan ikke afvises at der er regnet med en bæreevne i de lodrette karme, både om de to vinduer og døren, så det giver anledning til tænke på de nye vinduers konstruktion og montering, I dit sted, tænker jeg at trævinduer, monteret som nu, (bare med skruerne i lægten og så håber jeg ikke at der er er en sløjfe i overkarmen), vil være bedste valg, og så ikke med de diffusionstætte fuger mod murvæket udvendig.
Ang, indv.: dine lofter ser ud til at være Vibopan, dvs. 12 mm. fineret spånplade, så husk lige at skrue fægten i loftet i tæt på rillerne (det er der forskallingen ligger). Hvad med væggene ?. Vil du spartle strukturvævet, (tror godt du kan glemme at rive det af, med mindre du er murer); sætte gips på eller skal der efterisoleres indvendig ? I hvert fald noget der indregnes i den nye "kasse" i lysningen.
Og en rigtig god påske.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Elmek: Den lægte som ses indvendig fra havde jeg ikke set. Og det ser ud til at det ikke er samme vindues parti der er fotograferet udvendig fra. Lægten går længere ned end overkant rulle skifte. Det gør det ikke på foto udefra. 
Så der er al mulig grund til at gå det efter, om  vindues parti endda kunne bestilles lidt højere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dette er billederne udefra. På den en side af huset er der 2 vindues partier og på den anden side er der 2 døre. De alle har den lille liste monteret mellem karm og rem. Alle vinduerne er monteret direkte i rem. Synes det ligner at døre og vindues partier lige var det de havde i std mål og så måtte de smide en liste mellem..  
Det er nok dørene der er standardmål. Det er de også nu. Så har man lavet vinduer med samme højde når det skulle sidde sammen.
Så det er ikke døre henne fra hjørnet af lageret man lige har brugt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også