Udgravning. Store sten.

65 m2 Murstenshus fra 1902.
Jeg er igang med at grave de famøse 50 cm for at ku støbe gulvvarme.

5-20 cm fra/langs soklen ligger ok store sten med 1,5m mellemrum.
Jeg vil gerne fjerne de store sten. Stenene ligger som et gitter, dvs også inde midt på gulvet. 
Tænker at de har været brugt til strøer til trægulv.

Mit spørgsmål er om  er det er klogt at ta dem op eller om de har en stabiliserende funktion på soklen? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De sten er måske den eneste sokkel der er under huset, men prøv at grav ned, og tjek om der er en støbt sokkel der går 80-90 cm ned i jorden, hvis der ikke er det skal du enten lade stenene ligge, eller grave ud 1 meter af gangen og støbe en ny sokkel.
De sten inde midt i rummet kan du fint fjerne.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg fjernede en sten for at se nærmere. 
Træstykket er 44 cm og går fra gulvoverflade og til hvor murstenssoklen ender, udenfor er de 40 cm over jordoverfladen.

Murstenssoklen står på 'fliser' som hviler på store kampesten som stikker temmelig dybt.

Jeg skal ikke grave dybere end de 44 cm, så jeg kommer reelt set ikke under jordoverfladen og  hverken ned til 'fliserne' eller sokkelkampestene. 

Stenene jeg gerne vil af med ligger lige altså lige under gulvhøjde og stikker ca 30 cm, altså indenfor de 44 cm. 

Hvad tænker du om de nye informationer ? 
Du lader de store sten langs væggene ligge, og dem som ligger inde i rummet kan du roligt fjerne.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis