Gode råd efterlyses vedr brændekløver

Gode råd og erfaring søges
Jeg bruger normalt en god flækhammer til at kløve mit brænde (nyfældet løvtræ, lgd. 30 cm, 6-8 RM stablet. Men nu er jeg blevet "overrendt" af noget fyrretræ (ø40 cm og nedefter, både friskt og tørt), og det er godt nok træls med flækhammeren.
Lige nu er min plan, at få samlet al fyretræet herhjemme på matriklen, leje (eller købe) en brændekløver, og så stå hygge mig med det i tørvejr i garagen. De værste knuder må motorsaven hjælpe med.
Men jeg skal også tænke min alder (70+) ind i planen.

Hvis jeg vælger at købe skal den være elektrisk og ikke al for voldsom (jeg er ikke på akkord).
a) Hvor lille en kløver bliver for lille (og billig)?
b) Hydraulik eller mekanisk?

Jeg kan alt - når det lykkes.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fik efter den seneste storm et af kommunens birketræer forærende. Max dia ca. 60 cm.
Vi fyrer med masseovn, så det var fint.
Har ikke tidligere selv produceret brændet. Købte en motorsav og lånte en elektrisk/hydraulisk flækker. Max 7 ton tryk. Vandret flækning i arbejdshøjde.
Skar ca 30 cm længder
Det gik fint bortset fra knuderne, der fik ekstra med saven.
Tror ikke en flækker under 5 t havde haft ligeså let ved det.
Er også 70+, så udfordringen var flytning og løft op på flækkeren.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Med den alder så lokker flækøksen ikke ret mange år endnu når du har kørt med en flækker. 
Du skal simpelthen købe en ordentlig flækker. De lodret stående en nemme at arbejde med hvis man bygger et bord rundt omkring dem. Når man har flækket et stykke af de store så ligger resterne til flækning lige bestemt i arbejdshøjde. 
Man kan også opbygge opsamlings bordplade på de vandrette. 
Det er vigtig at det ikke falder på jorden hver gang så der skal løftes op igen. 
Den gule her LINK på 11 tons fra Primus Danmark er virkelig god. Den står godt nok som udsolgt, men det firma er bedst at ringe til. Så får du gode råd, eventuelt andre muligheder og til sidst  brug så sætningen " Og hvad kan i så sælge den til " 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har haft en Toolmate brændekløver i mange år , den trykker 6 tons , og klarer nemt træ med en diameter op til 35 -40 cm og en længde op 30 cm     2200 W , det foregår vandret og ja , træstykkerne flyver nogen gange rundt og lander på jorden langt fra kløveren .  

Tak for at du gad læse mit indlæg .
@Klodshans
Er det en alla denne (den trykker tilsyneladende 7 tons)

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis