Udskiftning af fjernvarmeventil??

Hej folkens.

Jeg har fjernvarme, og fyren på billedet er begyndt at hoppe af en gang imellem. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1) Hvad hedder sådan en sjover?
2) Kan man selv skifte den?
3) Må man selv skifte den?

Håber en gæv gut/gutinde herinde kan give mig en håndsrækning.

På forhånd tak.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Sjoveren, den på billedet, hedder en telestat.
2. Man kan selv skifte den. Prøv at tage eldelen af og clipse den på igen.
3. Man må selv skifte den. Hvis du kun skifter den elektriske del. Hvis du ikke har indirekte fjernvarme, skal du have en VVS'er til at skifte ventilen.
Telestaten er styret af termostaten gennem den enhed, hvor ledningen til telestaten er tilsluttet. 
Telestaten er delt i to dele: Den elektriske del, som er vist på billedet og ventildelen, som den elektriske del er gjort fast på. Måske er eldelen bare clipset på.

fase
S. Fabrin skrev den 01-04-2023 16:23:44

1. Sjoveren, den på billedet, hedder en telestat.
2. Man kan selv skifte den. Prøv at tage eldelen af og clipse den på igen.
3. Man må selv skifte den. Hvis du kun skifter den elektriske del. Hvis du ikke har indirekte fjernvarme, skal du have en VVS'er til at skifte ventilen.
Telestaten er styret af termostaten gennem den enhed, hvor ledningen til telestaten er tilsluttet. 
Telestaten er delt i to dele: Den elektriske del, som er vist på billedet og ventildelen, som den elektriske del er gjort fast på. Måske er eldelen bare clipset på.

 Tak for et fint svar - det lyder til, jeg fint kan forsøge at skifte den selv.

Jeg kan se der findes lidt forskelligt derude - er der noget bestemt, man skal være opmærksom på, for ikke at få fat i en forkert? Jeg tænker, for eksempel, i forhold til strøm/spænding, diameter etc.? Eller er der mærker man bør foretrække, frem for andre?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis