Sivebrønd til septitank

Hejsa
Sivebrønden ved køkkenvasken er faldet sammen.
Strengen går fra køkkenvask til sivebrønd til septiktank.
Sivebrønden er faldet sammen - kan man så bare købe  en faskine og sætte den istedet for sivebrønden eller hvad gør jeg?
Hilsen Ingelise
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på, at det er en sivebrønd og ikke bare en køkken brønd. En sivebrønd er beregnet til at bortlede vand.
En faskine er ikke beregnet til at lede kloakvand væk. Lad vandet fra køkkenvasken gå til septiktanken.

fase
og du kan på ingen måde lave det lovligt selv
Hej og tak for svar. 
Det er rigtigt nok at der er en køkkenbrønd og så er der en streng til sivebrønden der også tjener som overløb fra septiktanken. Det er ihvertfald for bundet sådan. Der er også en streng fra toilettet men den går direkte i sivebrønden. 
Det er noget med at belastningen på septiktanken kan blive for stor hvis køkkenstrengen går direkte til septiktanken.
Alt kloakarbejde er vel ulovligt at lave selv tror jeg.
Hilsen fra Ingelise 

toilet har alle dage været ulovligt at køre udenom septitank
og lige så snart der laves noget på køkkenafløbet skal det også føres dertil
Jeg tror der er noget du misforstår. Hvis både toilet afløb og køkken vask går uden om septitank så kan jeg ikke forestille mig hvad der så kommer i den. 
Der har været en ide om at køkkenvask ikke skulle i septitank. Rester fra vaske og opvaske middel har en hæmmende virkning på gæring i septitank. 
Men vi må jo heller ikke forurene så derfor de regler som kloakmester kender. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Vand fra toilettet går til septiktanken. 
Vand fra køkkenet går via en køkkenbrønd til sivebrønd og til septiktanken. Det står på matrikelkortet. 
Kloakvand siger at han vil lede vandet fra køkkenet direkte til septitanken, men det er ikke sikkert at septiktanken kan klare belastningen og han vil derfor ikke tage noget ansvar.
Jeg vil heller ikke tage noget ansvar og vil ikke risikere at skulle skifte septitanken hvert andet år.
Det har jeg ikke forstand på. Der må kunne være en sikker løsning som er holdbar.
Derfor tænkte jeg bare på at reetablere sivebrønden, der jo er faldet sammen.

Hilsen ingelise
Er din septiktank ikke med i en kommunal tømningsordning, så den bliver tømt 1 gang årligt? I så fald vil jeg ikke have betænkeligheder med at aflede køkkenvasken direkte til septiktanken.
”I gamle dage” - før kommunal tømningsordning, skulle septiktanken “omsætte” alt det der kom i. Derfor var det en “katastrofe” hvis den biologiske proces blev ødelagt.

Søren O
Hej Søren
Jo vi er med i den kommunale tømningsordning. Men da vi lejer huset ud om sommeren mener kloakmesteren at belastningen er så stor at han ikke vil garantere at det går. Og det er jo ikke holdbart.
Hilsen Ingelise 
Når du sætter en autoriseret kloakmester på opgaven, så få det lavet som han anbefaler, og sørg for at få regning der er specificeret. Så er han ansvarlig for at det er lavet korrekt, og han "hænger" på ansvaret de næste 10 år.
Tænk også ind om der er kommunale planer for kloakering i området.

Jeg fik ændret noget på vores afløb, sidste år der kom en tegning med, hvor der var markeret hvad han havde lavet, da han jo ikke er ansvarlig for det eksisterende. (det røde stempel, er hvor han har tilsluttet eksisterende afløb.)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis