Krydsfiner under vådrumsgips?

Jeg er ved at lave en tilbygning på 88 m2 til eksisterende træhus med nyt badeværelse i midten af huset. Jeg bygger vægge op med stållægter og vådrums gips, LIP vådrumsmembran osv. I resten af huset har jeg beklædt vægge med krydsfiner og derefter 1 lag alm. gips, så underlaget er skruefast. Mit spørgsmål er: må/ kan man lave krydsfiner under vådrumsgipsen, og skal man i så fald have 2 lag vådrums gips? Men det bedste er vel bare at lave 2 lag vådrums gips, så der ikke er noget organisk i væggen? Kunne man evt. have krydsfiner på en væg hvor det indbyggede toilet skal hænge, og så bare have 2 x vådrums gips på resten?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug 1 lag 15 mm fibergips i stedet. Det er både skruefast og godkendt til vådrum. Derudover er det billigere end krydsfiner/vådrumsgips.

Hvis du køber pladerne i fuld længde ( 2,5m ) er det en rigtig god ide at få en medhjælper, da de er TUNGE.

Selvbygger med stort S. 
Tak for din besked Superdiy. Men er der ikke en forskel på vådrumsgipsplader og fibergipsplader - hvorfor laver man ellers to slags? :-)
Jumper71 skrev den 12-04-2023 12:31:56

Tak for din besked Superdiy. Men er der ikke en forskel på vådrumsgipsplader og fibergipsplader - hvorfor laver man ellers to slags? :-)

Jo, det er produkter i forskellige materialer fra forskellige producenter. Fibergipsen er vådrumsgipsen overlegen på stort set alle parametre.

Eneste ulemper er vægten samt det skal saves hvor alm. gips bare ridses med en kniv.

Selvbygger med stort S. 
Du skal ikke tage hensyn til væghængt toilet i forhold til skruefast væg. Den sidder alligevel på metal stativ som klarer vægten af den.
Jeg bruger fibergips i 120 x 90 cm Så er det muligt at håndtere for 1 mand. Jeg bruger den type som har retkant og så limes de sammen i kanter med den lim som hører til systemet. Når de presses sammen så kommer der lidt lim ud. Det lader man være og hugger det af dagen efter med f.eks. en spartel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok så i anbefaler begge ét lag fibergips i vådrum. 
@ev elmand. Jeg har godt læst om det med at lime retkantet sammen, men jeg har ikke rigtigt kunne finde ud af hvor smart det er, og om det er holdbart nok. Har du brugt det flere gange og det er noget du vil anbefale?

Kan man bruge det alle steder, også i loft? Og kan man nøjes med et lag gips, der kun er limet sammen?
Jeg har brugt det mange gange. Og jeg har set proff. tømrer bruge det. Det er meget nemt at arbejde med. 
Jeg har tidligere brugt gips plader med spartel kant. Det er ikke lykkedes mig at få partel kanterne spartlet op på sådan en måde at det ikke kan ses når lyset lander rigtig. 
Du må finde fermacel opsætnings vejledning, men her er en kort udgave.
Den lim du bruger er i en patron med en speciel tud. Den har et hak så man meget nemt kan lægge en pølse lim på kanten. Det sættes på kanten af den plade man har sat fast. Så kommer man med sin "nye" plade og skubber imod. Limen presses så og en mindre del kommer ud over kanten. 
Man skal have skruer, og skruemaskine klar inden for rækkevidde. Når pladen sidder som den skal så skal den ikke derfra igen. Jeg plejer at tage 4-5 skruer i mellem læberne, og skruemaskine hænger ved hoften. Så fastholdes pladen med skulder, og man får et par skruer i. Derefter er det bare at sætte resten skruer i. 
Der behøver ikke at være forskalling bag kort kanter. 
Disse plader er ikke nær så sarte som gipsplader mht. hvor dybt skruen må undersænkes. Ved gips er der ikke meget margin fra hvor skruen ikke er undersænket nok og til hvor det har gennembrudt paplaget. Er det sket så holder skruen ikke. Her er der ikke noget paplag.  
I andre rum end badeværelse spartler jeg først alle skruehuller og evt sprækker ved samling. Let slibning med girafsliber, fuldspartling i meget tyndt lag, og afsluttende girafsliber. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også