Dampspærre mellem stueetagen og 1.sal

Hej 

Jeg har et 1 1/2 plans hus fra 1964 hvor jeg har revet loftet ned i et rum i stueetagen, hvor der før var køkken. Loftet var de klassiske pinup plader fra den tid. Mellem pinup pladerne og forskalningen lå en godt hullet dampspærre. Jeg troede ikke at man brugte dampspærre på den tid og jeg troede ikke at man brugte dem mellem stueetage og 1.sal.

Kan det være fordi at der er kolde skunke på 1.salen at man har sat dampspærre op. Skal jeg sætte en ny op når jeg monterer det nye loft? Hvad ville i gøre? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mn brugte skam dampspærre, Alucraft på den også. Der var ikek meget viden om / fokus på om det blev brugt under hele loftet eller un under skunk. 
Principielt skal du have en dampspærre på den varme side hvor der er temperatur forskel.
Det vil sige at du skal have dampspærre under skunkrum, og forsætte op og have fat i dampspærre oppe på 1.sal

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så blev jeg klogere. Synes at have læst at før 80'erne brugte man det ikke. 

Dampspærren gik fra væg til væg i hele rummet. 

Jeg har ikke mulighed for at komme ind i skunken. Hvis der ikke ligger en dampspærre i skunken så er det vel bedst at reetablere dampspærren igen for en sikkerheds skyld?
Ja det er bedste. Men du kan jo føre det op under 1. sal gulvet, der hvor skunk ender. Det skader heller ikke at have dampspærre hele vejen, da man må forvente samme eller en smule højere temperatur under loftet i stue etage. 

Tak for svar. Jeg tror at jeg sætter ny dampspærre op på samme måde. Hvis jeg kun skal føre den op til underside af gulvet hvor skunken slutter, så skal jeg tilpasse det rundt om strøerne og fuge det. Det andet er nok nemmere.

Synes at have læst at man ikke må have 2 dampspærre i samme konstruktion. Her er der jo så både på loft og under gulv på 1.salen, men det tæller åbenbart ikke som samme konstruktion? 
Nej det er ikke i samme konstruktion. Du har jo rigelig mulighed for at udlufte imellem de 2 lag dampspærre. ( hele over etagen ) 
Det der kan være risiko ved er at have 2 vandtætte lag med måske 5 - 10 cm afstand. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis