Kuldebro ved vindue

Hej allesammen. Jeg står med en lille udfordring. Se billedet.

Jeg har et ét-lags glas ovenlys vindue, og en lysning der er malet med alm. Vægmaling. Grundet kuldebro med meget kondens på glasset ser det nu helt forfærdeligt ud.

Jeg skal have nyt tag og i den forbindelse også et nyt ovenlysvindue, men først om et år eller to.

Har i nogle gode idéer til at få stoppet skaden midlertidig, så det kommer til at se bare nogenlunde acceptabelt ud?

Min egen ide, var at få en glarmester til at lave et par termoglas og lægge i rammen, og derefter slibe lysningen og male med en vådrums eller endda en udendørsmaling.

Jeg er dog åben for bedre forslag. Tak 🙂



Mvh sne'keren fra fyn
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet består i at der er jern hele vejen igennem, fra udvendig til indvendig side.

Du skal på en eller anden måde få et isolerende lag sat på, enten ude eller inde. Energiglas er godt, men nytter ikke hvis kanten rundt om er gennemgående.

Du kan måske skære noget opskummet pvc til, og lime på så det dækker lidt ud over jernrammen på indvendig side. Det er også udemærket til at bygge lysning af, da det bryder kuldebroen.

Elektronikteknikeren
Du kan få det i plader hos Bauhaus og jem og fusk.

Så er det bare at lime på med montagelim.

Elektronikteknikeren
Jeg bor i en gammel staldbygning med samme type vinduer (støbejern, et lag glas og en dyb åbning mod vinduet på inderside). Ingen af dem kan åbnes. Jeg bruger forsatsvinduer i vinterhalvåret/fyringssæsonen. Har ingen kondens i mellemrummet, hverken på glas eller væg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er klart at 10 eller 20 mm styrolit vil hjælpe Men så får du ingen lys ind. 
Hvis du kan lave en ramme, så kan du stifte noget tyk plastfolie på denne. Når det kun er 2 år det drejer sig om, så kan det måske accepteres. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle svarene. Tror måske det er en god idé, at fjerne håndtaget så det ikke kan åbnes, lave 5cm pvc lysning, og derpå en forsatsramme. Det vil jeg prøve. Tak 👍

Mvh sne'keren fra fyn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også