Nedrivning af ikke-bærende murstensvæg

Hej.
Vi drømmer om at nedrive væggen imellem vores køkken og stue. Væggen som jeg har markeret med et rødt X på. Men jeg er i tvivl om denne væg er stabiliserende? hvad er jeres vurdering på dette.
Alle indvendige vægge er lavet af Molersten (mursten) og ligeledes er bagmuren.

På forhånd tak.

Mvh. Magnus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Nu ligner det jo et almindeligt parcelhus med gitterspær, og så er den ikke bærende. Den er stabiliserende på ydervæggen. 
Der går en trappe ved siden af brænde ovn ? Går den op på en etage over så skal du kigge på tegninger om væggen har bærende funktion der.
Går den ned til kælder, så ville jeg ikke være nervøs for at pille den ned. Spærene overfører en del af kræfter til modsatte side af huset, hvor ydervæggen er udmærket stabiliseret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 29-03-2023 23:10:28

Velkommen på lds.
Nu ligner det jo et almindeligt parcelhus med gitterspær, og så er den ikke bærende. Den er stabiliserende på ydervæggen.
Der går en trappe ved siden af brænde ovn ? Går den op på en etage over så skal du kigge på tegninger om væggen har bærende funktion der.
Går den ned til kælder, så ville jeg ikke være nervøs for at pille den ned. Spærene overfører en del af kræfter til modsatte side af huset, hvor ydervæggen er udmærket stabiliseret.

Tak for det..

Ja huset har gitterspærkonstruktion.

Du vil altså ikke mene at det er muligt at rive den ned, uden at foretage anden stabilisering hvor væggen har været?

Trappen går op på 1.sal, som er etableret senere. Her er gitterspærene forstærket med en rem ovenpå spærfoden i tagrummet, så væggen jeg vil rive ned har ikke nogen bærende funktion.

Mvh. Magnus 

Jeg mener godt du kan rive den ned. Men jeg tager forbehold for de ting jeg ikke kan se på din tegning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis