Fremløbstemperatur varmepumpe og gulvvarme

Hej med jer.

Jeg bor i et godt isoleret hus fra 2012 med gulvvarme i hele huset og har for nylig skiftet mit gasfyr ud med varmepumpe.

Installatøren har indstillet min varmekurve således:

Minimum 38 grader 
Maksimum 46 grader 
Kurve 44 grader 
Varmestop ved 26 grader 

Jeg synes bare det lyder højt?

Han forklarede det med at brugsvand-produktionen på pumpen er deaktiveret fordi jeg har en combi beholder så skal varmepumpen varme brugsvandet op og så klarer beholderen resten, ellers vil jeg få koldt brugsvand. (Beholderen står på loftet)

Synes bare jeg læser alle steder, at gulvvarme klarer sig fint med 35 grader.

Installatøren var ellers også i gang med at foreslå denne varmekurve indtil han kom i tanke om der med combi beholderen:

Minimum 23 grader 
Maksimum 40 grader 
Kurve 35 grader 
Varmestop ved 23 grader 

Hvad siger I kloge mennesker til ovenstående?

Har installatøren ret og er det bare mig der overtænker det?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er billeder af de to varmekurver
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som jeg forstår det, har du samme type setup som mig. Vores varmepumpe laver ikke varmt brugsvand direkte. Det almindelige fremløb kører i stedet igennem en spiral i kombibeholderen, og så varmes der op det sidste stykke med en elpatron. I praksis har vi lukket for termostaten til spiralen i det kolde halvår, fordi der ikke er flow nok til både kombibeholder og resten af underetagen, og så kører vi med elpatron hele vejen. Det er selvfølgelig ikke det bedste, men det er nu ikke noget, der ruinerer os.

Jeg forestiller mig, at installatøren kan have en overvejelse, der går på, om du mister mest effektivitet ved, at du skal varme brugsvandet mere op med elpatron, eller ved at du varmer dit hus op med en ringere COP, fordi fremløbstemperaturen er højere. Og jeg skal ikke kunne sige, om det er det ene eller det andet, der er værst. Det kommer nok an på, hvor lange bade der tages, og hvor meget varme du i øvrigt bruger. Mit indtryk var i øvrigt, da vi fik installeret vores, at de to første installatører vi snakkede med løb skrigende væk, da de fandt ud af, at vi havde brug for den her løsning med kombibeholderen. Det er vist ikke noget, de nødvendigvis er vant til at rode med. Tag måske derfor deres anbefalinger med et gran salt. Men det er kun mit gæt.

Mht. varmekurven i sig selv, så bor jeg i et nogenlunde renoveret hus fra 1926, og vores kurve starter på 29, og så er den ca. 36 ved 0 grader og cirka 42 ved -10 osv. For et nyere hus synes jeg din nederste varmekurve lyder normal, og din øverste lyder lidt mærkelig. Jeg forestiller mig, at den har en høj minimumstemperatur for at holde et sikkert bidrag til kombineholderen. Men jeg ved ikke helt, hvorfor den samtidig også skal ende højere. Måske kan den ikke være helt flad? Ellers ville det give mere mening - hvis intentionen er at sørge for mindst 38 grader i spiralen - at starte på 38 og ende på 40.

Du kan jo prøve dig frem og så holde øje med forbruget. Det kan da i hvert fald ikke skade noget.
Jeg har selv gulvvarme og varmepumpe. Har prøvet at kører med varmekurve som de fleste anbefaler og det gør ingen forskel på komforten men kæmpe forskel i forbrug. Jeg har gennem hele vinteren kørt med konstant fremløb på 32 grader med et dejligt lunt gulv og fornuftig forbrug. Da den kørte på varme kurve brugte den ca 20 procent mere i strøm. Når temperaturen udenfor ændre sig og den så skruer op for fremløb ved varmekurve så går der rigtig mange timer før du mærker det i et beton gulv hvis du overhovedet mærker det. Tænker det er super ved store radiator eller let gulvvarme hvor varme kan ændre sig med det samme, men ikke i flere tons beton der skal opvarmes med et par grader. 
Med et hus fra 12 burde du aldrig komme over 32grader i frem på gulvvarmen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis