Utæthed i gulvvarme ellerfjernvarmeunit?

For 2 måneder siden havde jeg en vvs’er til at kigge på mit anlæg, han nævnte jeg havde ret lavt tryk på min gulvvarme (< 1 bar i 2 planshus). Han fyldte vand på til 2 bar. Efter en måned var trykket faldet til 1,8 bar, fyldte vand på til 2,2 bar (lukkede ved 2bar, men den steg lidt efterfølgende).
Bemærkede trykket igen efter en måned er nede på 1,8 bar.

Så spørgsmålet er så om jeg har en utæthed i gulvvarme eller fjernvarme Unit?

Prøvede følgende idag.
Hældte vand på til 2 bar
Lukkede begge haner til gulvvarme manifold.
Ventede 15 min, tryk 1,9 bar
Åbnede begge haner igen, tryk steg til 2 bar (hældte ikke yderligere vand på)
Lukkede igen begge haner til gulvvarme manifold.
Ventede 15 min, tryk 1,9 bar

Min egen konklusion er da tryktabet sker i gulvvarme kredsen et sted eller er min antagelse forkert grundet manglende kendskab til varmeinstallation?

Tænker næste skridt er en vvs’er der kan lave en egentlig tryktabstest?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kom nu hjem igen:

tryk 1,7 bar (begge haner stået lukket ca 2,5 time)
Åbnede begge haner igen, tryk steg til 1,9 bar (hældte ikke yderligere vand på)
Manometer sidder gulvvarme kreds siden af hanerne, så det er på denne side der er trykfald
Du kan ikke helt regne med manometertrykket når der er ”varmt vand” der så bliver kold, det vil give et trykfald. Du kan roligt sænke trykket til 1,5 bar - det sker der ikke noget ved.
Er din trykekspansionsbeholder blevet kontrolleret? Hvis fortrykket er forkert, fungerer den ikke optimalt.

Søren O
Hvis det er plastslanger du har i gulvvarmen så vær opmærksom på, at de udvider sig lidt ved større varme = mindre tryk (trykket falder).

Men er det ikke det modsatte du oplever.
Annonce
Jeg har kun aflæst tryk/testet tryktab når systemet ikke kalder på varme.

Jeg chekkede igår da der blev kaldt på varme og cirkulationspumpen kørte på højeste trin, trykket var da 2,4 bar.

Manometer sidder på kold (retur) siden af kredsene.

Min bekymring er mest der er fyldt vand på med en måneds mellemrum for at øge “stilstandstryk” fra 1,8 til 2 bar nu 3 gange. Så tænker jeg har en utæthed et sted…
Hvis din ekspansionsbeholder ikke er i orden, kan sikkerhedsventilen nemt have lukket lidt vand ud (den åbner sikkert ved 2,5 bar). Få beholderen tjekket, og reducer anlægstrykket til 1,5 bar.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis