90mm afløbsrør til wc??

Hej med jer

Vi er ved at projektere badeværelse på 1. salen, hvor der også skal være et væghængt wc. Pga. af en lav etageadskillelse, vil det kun være muligt at få tilstrækkeligt fald på afløbet fra toilettet, hvis der anvendes et afløbsrør på 90mm, som så bliver koblet til faldstammen på 110 mm. Men er det lovligt at anvende 90mm i det tilfælde? Det vil kun være toilettet, der er koblet på afløbet på 90 mm. 

Vh Anders
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der nok andre der kender de præcise regler.
Men jeg har været i Brasilien og andre lande i det område. Der bruges kun 90 mm afgang fra toiletter. Så når man skal tørre sig, så skal toilet papir puttes i skraldespand ved siden af. Ellers stopper afløbet. 
Det synes jeg ikke er lækker. 
Kan du ikke føre afløb med fald helt oppe fra udløb på cisternen. Jeg har før haft held med at føre det i skunk eller i skillerum et stykke. Udløbet er vel ca. 35 cm oppe over gulvhøjde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik.
Tak for svar. Vi har besluttet at flytte toilettet sådan at vi kan føre 110mm afløb i skunken. Det ville være pænt træls, hvis det ikke virkede optimalt med 90mm.

Vh Anders 
Det lyder fornuftig. 
Du skal ikke bekymre dig når du ser afløbs fittings på selve closet. Den er netop 90 mm og har overgang til 110 mm 
Men det med at have 90 mm rør med lidt fald, det kan kun give problemer. 

ev elmand skrev den 31-03-2023 16:46:41

Det lyder fornuftig.
Du skal ikke bekymre dig når du ser afløbs fittings på selve closet. Den er netop 90 mm og har overgang til 110 mm
Men det med at have 90 mm rør med lidt fald, det kan kun give problemer. 

Det er faktisk ok med 90 mm hvis mand har lidt “tynd mave”

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu skal vi jo ikke gå for meget i detaljer, men jeg har den erfaring at det er meget værre. Papir forbruget plejer at stige. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis