Krav om jord i andel (ifm. el-rapport)

Jeg skal (forhåbentligt på et tidspunkt snart!) sælge min andel (bygget i 1930'erne) og har i den forbindelse fået udfærdiget et el- og vvs-tjek. 

El-tjekket viser at der ikke er gennemgående elektriske forbindelse til beskyttelsesledere og udligningsforbindelser, manglende afdækning/kapsling og nulling i måleramme (vi har et fælles elrum i kælderen hvor rammerne sidder). Der bliver åbenbart ført meget lidt strøm til lejligheden og mangel på jord, specifikt til vaskemaskinen, men muligvis alle steder, er et problem. Det skal siges at jeg ikke har oplevet noget særligt - og har ellers en del el-apparater - udover en enkel gang hvor tavlen i kælderen slog helt fra. 

Jeg har ikke rigtigt erfaring med så gamle installationer, men kan læse mig frem til at kravene, specifikt til jord, er anderledes for bygninger fra før 1975. Så jeg kan ikke helt gennemskue om jeg er ved at blive r*vrendt eller om det bare er at bide i det sure æble og betale 6K for at få det udbedret..  

PS. Jeg har ikke lavet forbedringer selv og købte andelen som beset tilbage i '15. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke bygningens alder, men selve el-installationens alder der er bestemmende for hvilke regler der gælder.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du beder den, der har udført elrapporten, om henvisning til de regler, som rapporten er udarbejdet i henhold til. Svaret skal selvfølgelig være skriftligt. Der er regler om at jordforbindelsen kan undværes, når installationen er beskyttet af et HPFI/RCD relæ.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis