Stikkontakt i akustikpaneler

Hej

Jeg er i færd med at opsætte akustikpaneler på en væg i stue. Panelerne bliver monteret på 45mm reglar med isolering under. Jeg har to stikkontakter i panelunderlag på væggen. Jeg har ingen planer om at flytte på dem, me. Vil jo gerne have dem ud til forsiden af akustikpaneler da disse er 67mm fr fra den gamle væg. Hvordan får jeg mest elegant dem indkorporeret i den nye væg?

Jeg har fortsat tænkt mig at have fodpanel på, da jeg ønsker at skjule kabler bagved og panelerne fortsætter rundt på de andre vægge. Kan man sætte fodpanel hen over de eksisterende panelunderlag eller hvad gør man?

Jeg kunne selvfølgelig ringe til en elektriker, men så ville jeg ikke bruge tirsdag aften på at formulere dette indlæg, så håber at der findes en lovlig gds-løsning 😊


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Erstat dit paneludtag med en forfradåse, så stikkontakten kommer til at sidde ordentligt. Alternativt må du flytte dit paneludtag frem så det sidder uden på din akustikvæg.

Søren O
Ja, det er korrekt, men du vil ikke kun skifte underlaget, men også flytte det. Det er en ændring af installationen. Det ligner det såkaldte flueknæpperi, men det afgørende er flytningen og evt. udskiftning af underlaget. Du spurgte i dit første spørgsmål om der findes en lovligt GDS løsning. Det er det, jeg har svaret på. Om du laver det selv, er din afgørelse. Der Bliver lavet en hel det GDS elprojekter uden større kendskab til, hvordan det udføres korrekt. Din opgave høre så absolut til de mindre.

fase
Nej. De må ikke gå gennem bygningsdele.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tænkte jeg nok.

1) gælder det kun strømkabel eller også højttalerkabel, fiberkabel?

2) hvis man sætter et fodpanel på i stedet (med skruer/lim/dyveler/Velcro/magneter etc.) må der så løbe ledninger under?


plin79 skrev den 29-03-2023 13:57:45

Tænkte jeg nok.

1) gælder det kun strømkabel eller også højttalerkabel, fiberkabel?

2) hvis man sætter et fodpanel på i stedet (med skruer/lim/dyveler/Velcro/magneter etc.) må der så løbe ledninger under?

Det gælder for strømkabler. Alt andet kan du føre som du har lyst til, men tænk på reparation eller udskiftning. *Der findes fodpaneler, hvor den synlige del kan tages af. De kan bruges til at føre ledninger i.



fase
Det vil nok være det bedste at trække nye kabler i rørene der går i gulvet. På den måde får du den krævede isolering på ledninger og kablet kan så blive langt nok. Det er ikke særlig svært, du binder blot kabel fast i de ledninger som du trækker ud. Kablet kan eventuelt smøres med en smule opvaskemiddel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis