Vindueskarm, dørkarm og et enkelt flisespørgsmål

Hey alle

Jeg har en vindueskarm der ser ud som nedenstående billeder. Hvad er den bedste måde at reparere det på? Lappe væggen og støbe karmen en smule op, og så blokke op med træstykker resten af vejen? Den skal holde en køkkenbordplade når den er klar.

Derudover har jeg en gericht med ret stort gab imellem væg og gericht. Hvad er bedst at fylde det ud med? Synes det virkelig lige lovligt stort til en fuge?

Og til sidst - mine fuger imellem fliserne i badeværelset er begyndt at få nogle mørke pletter. Jeg troede det var skidt i starten, men jeg kan ikke skrubbe det væk. Er der nogle her der ved hvad det kan være?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. din vindueskarm, hvad mener du med at den skal holde en køkkenbordsplade?
Jeg har for nogen år siden, på et sted hvor højden passede, lavet bordplade og vindueskarm i et stykke(altså fået skåret pladen så den også var vindueskarm). Eller må du lige oplyse om karmen er over eller under bordpladen, og hvor meget.

Hvis den viste væg er færdig, og afstanden er rimelig ens op og ned, ville jeg nok finde en passende rektangulær liste. Ingen kan jo se gerichtets sande tykkelse når listen er monteret.

Jeg tænker at det på fugerne nok er skimmelsvamp. Især hvis der efter bad ikke tørres og luftes grundigt ud.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg ville blot gøre rent ved vindueskarmen og så klodse op under bordpladen så den er i vatter med køkken skabene. Dermed hviler bordpladen på opklodsningen ligesom den gør på køkkenskabene. 

Jeg synes det ser fint ud til en fuge på gerigtet. 

Til fliserne, så prøv med Rodalon.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
JohnLarsen skrev den 28-03-2023 14:02:20

Ang. din vindueskarm, hvad mener du med at den skal holde en køkkenbordsplade?
Jeg har for nogen år siden, på et sted hvor højden passede, lavet bordplade og vindueskarm i et stykke(altså fået skåret pladen så den også var vindueskarm). Eller må du lige oplyse om karmen er over eller under bordpladen, og hvor meget.

Hvis den viste væg er færdig, og afstanden er rimelig ens op og ned, ville jeg nok finde en passende rektangulær liste. Ingen kan jo se gerichtets sande tykkelse når listen er monteret.

Jeg tænker at det på fugerne nok er skimmelsvamp. Især hvis der efter bad ikke tørres og luftes grundigt ud.

Det er netop min køkkenbordplade, der også bliver vindueskarm. Altså vindueskarmen bliver en integreret del af køkkenbordpladen. Kan være jeg bare skal gøre muren pæn, stakke op med nogle træstykker, montere bordpladen, og så dække hullet under med en træplade.

Væggen bliver fuldspartlet først. Afstanden er dog ikke ens alle steder, og jeg har derfor brug for en løsning der vil kunne udligne mellemrummet. Måske jeg kan udligne en smule med en liste og fuge det resterende?

Øv - skimmelsvamp. Det håber jeg man kan slippe af med igen :(  

Vil det sige at radiatoren sidder under bordpladen?
Eller endog inde i et skab?
I begge tilfælde vil dens varmeafgivelse blive reduceret voldsomt. Den er jo lavet til at cirkulere og opvarme luft ved gennemstrømning mellem elementerne. Og en smule ved udstråling fra overfladen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 28-03-2023 14:18:52

Vil det sige at radiatoren sidder under bordpladen?
Eller endog inde i et skab?
I begge tilfælde vil dens varmeafgivelse blive reduceret voldsomt. Den er jo lavet til at cirkulere og opvarme luft ved gennemstrømning mellem elementerne. Og en smule ved udstråling fra overfladen.

 Ja, det kommer den til, men bordpladen bliver ikke dybere end en almindelig vindueskarm, så radiatoren bliver ikke gemt væk som sådan. Bordpladen kommer ikke engang til at gå 100% udover den :) 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også