Hvordan får jeg dette håndtag af?

Jeg kan ikke fjerne dette håndtag fra min dør. Jeg kan se, at der inde i midten sidder en "split", men jeg kan ikke banke den ud - og jeg ved faktisk heller ikke, om det er det man skal? Der er ingen split eller lignende i den anden side. Jeg har også prøvet at rive med alle kræfter, og det gør heller ingen forskel. Nogen, der kan hjælpe? :)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spliten er banket i fra den korte ende så du skal have den banket ud fra den lange ende.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har prøvet at banke og banke på en lang træpind fra den"lange ende", uden der sker noget, men jeg kan nok ikke komme udenom at købe en metal-pind, så. Ved du, hvad sådan en hedder? 
Hvad med et passende søm der er slebet fladt i enden.

Jeg har prøvet med en skruetrækker, som vist på billedet. Jeg hamrer og hamrer, men den kan ikke komme længere ind, og når jeg tager den ud, er den bare fyldt med støv. Hmmm :/ 
Spliten i håndtaget er spidst i enden. Så en skruetrækker vil bare smutte ved siden af.

Det er faktisk ikke en split men mere som et rundt søm.

Annonce
Jeg har fundet et lignende dørhåndtag til salg, som viser alle dele.
Det ser ud til at der er 2 små pinolskruer på messing røret, som skal skrues ud med en unbrakonøgle. 
https://genbyg.dk/doergreb-og-knopper/nye-doergreb/svenske-traegreb/18714/traegreb-til-gammel-doer-knebelgreb-i-bubinga?gclid=CjwKCAjwoIqhBhAGEiwArXT7KxY1ZJKwxK_iqlDcy6lxpsCDHBWnBiajJrhMcNuq6q0JyTE6CsmnZBoCRqgQAvD_BwE
Eller som Kermit foreslår, med den lange stift på det sidste billede

Ja okay. Kan jeg bruge en nedstryger og skære håndtaget af i stedet? Feks her, hvor der er luft? Og tak for dine svar forresten!
cathleon skrev den 28-03-2023 12:58:25

Ja okay. Kan jeg bruge en nedstryger og skære håndtaget af i stedet? Feks her, hvor der er luft? Og tak for dine svar forresten!

Skal håndtaget monteres igen senere?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
hov! Havde ikke set spørgsmålet med hullet. Nej, der er nemlig ingen huller overhovedet. Stykket du har tegnet pil indtil, fungerer blot som kapsel. Ingen indgange ellers. Og nej jeg har købt nye håndtag, så dette skal bare smides ud. :)
Så kan du bare save det af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis