Tidsstyring på kompressor

Hej
Jeg har et lille værksted ud til en vej.

Jeg vil gerne tilbyde luft til dæk, til biler og cyklende, og har en lille Harald Nyborg kompressor til formålet.

Findes der noget man kan sætte imellem stikkontakten og kompressoren så den max kan køre i 10-15min inden den afbrydes?

  1. Tanken går på at hvis slangen udsættes for hærværk, eller noget sprænger, så kompressoren ikke kører varm eller går i brand. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange muligheder. Det kan være et selvstændig tidsrelæ som denne. LINK Den skal så have en tilhørende boks. 
Når pressostat starter kompresser, så start tidsudmåling og efter f.eks. 15 minutter slår trækker relæet relæet og kontakt sætter afbryder til kompressor. Du kan så afbryde strømmen til relæ et øjeblik og kompressor starter igen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Thomas_Mygind skrev den 27-03-2023 20:14:58

Jeg ville bruge en Sonoff enhed. 

Der kan man både sætte timer m.v. 

https://duckduckgo.com/?q=sonoff+16+amp&atb=v318-1&ia=web

 Skal man ikke have elektriker på for at koble det til? Jeg havde håbet at jeg kunne få noget jeg kunne sætte imellem stik og stikkontakt

Det kan du også, men så skal timeren styres af en del som måler strømmen i ledningen. Det bliver sikkert lidt dyrere. Det bruger man når man vil styre udsugning i svejseområde f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min Sonoff TH16 derhjemme er lavet med en ledning og et stik ind i 220v stikket i væggen. Fra TH16 er der også sat en stikprop på så jeg kan sætte alt mulig 220v stik imellem væggen og hvad der nu kræver 220v. 
Det betyder i praksis at jeg har sat 220v til gasfyret igennem TH16 - som betyder at når jeg er på vej hjem fra ferie - så kan jeg fra Thailand tænde varmen 12 timer før jeg er hjemme.
Om sommeren bruger jeg fugtighedføleren til at styre vandpumpen i drivhuset automatisk.

Sonoff styres via en app på min telefon (Og andre enheder) så jeg manuelt kan tænde og slukke, og sætte timer, og lade den være temperaturstyret - og den bruger nærmes ingen strøm (Bliver ikke varm - måske under ½ watt).


Annonce
Jeg ville nok også først kigge på en løsning med en smart plug. Det er dog langtfra alle, der kan bruges til denne opgave. Det kræver en med strømmåling, så den ved når kompressoren kører. Men det er ikke nok med det, den skal også kunne indstilles så den slukker hvis fx forbruget er over 100 W i 15 minutter.

Mange har strømmåling, men kun få har automatik, der kan styres af strømmålingen. Og selvom de har det, kommer det an på et forsøg, om man kan få den automatik man ønsker.

Jeg har to systemer, begge med strømmåling. Det ene system kan ikke lave automatik ud fra strømmålingen (app Smart Life). Det andet kan (Aqara). Men det vil blot slukke 15 minutter efter at forbruget har været over 100 W, ligegyldigt om det falder til 0 W efter 2 minutter. Måske kan andre teste om deres system kan.

Fjernstyring via mobil og tænd og sluk på forskellige tider, kan de alle.

Fordelen med en smart plug er at den er billig og ikke kræver el-arbejde. Men det kræver at man kan finde en, der kan løse opgaven. Næsten alle kan med en speciel kontroller som fx Home Assistance eller Hubitat, men det bliver hurtig langhåret.


Hvis det skal være lidt mere lavpraktisk kan du få lavet et Columbus-tryk til et stik. Der skal trykkes på knappen som så tænder for spænding i x minutter og derefter slukker igen. Det har typisk været brugt til lys i skure, kældre mm.

https://www.el-grossisten.dk/lauritz-knudsen/afbrydermateriel-div/columbus-tryk.html
Den sidste med Columbus tryk / trappeautomat er ok, men det kræver vist en meget lille beholder på kompressor. Typisk en gl. køleskabs kompressor med næsten direkte tryk. Der skal naturligvis også være sikkerhedsventil i sådan en opstilling. Ellers vil det vare for længe inden trykket er opbygget i tanken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis