kan man selv lave fundamentsplan og statikberegning?

Hej

Jeg pønser på at bygge et anneks i min have (som skal godkendes til beboelse).. 
jeg får hjælp til tegning af selve bygningen, men har brug for at få lavet fundamentsplan og statikberegning..De to ting ved jeg intet om, og jeg kan naturligvis købe det, af en ingeniør.. jeg vil dog gerne selv lave så meget som muligt, og gerne spare ingeniøren.. er det realistisk?
det bliver en relativt simpel rektangulær bygning, på 15-20 kvm.. med fladt (grønt) tag. den skalæ placeres på en lidt skrånende grund, hvor den ene ende bygges ind i bakken (så den skal nok være en mur..)
er der nogen der har gode råd til at komme i gang med det? (eller kan sige det er håbløst :-) )

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et anneks vil ende i konstruktionsklasse 1, så du må som udgangspunkt godt selv lave alle beregninger, men du bliver overrasket over hvor mange dokumenter der i dag skal laves til en byggesag. Du kan finde eksempler på alle nødvendige rapporter ( Projekteringsrapport, konstruktionsgrundlag, statiske beregninger + en hel stribe tegninger og situationsplaner ) på nettet.
Du kan spare dig selv for rigtig meget arbejde ved ikke at få det godkendt til beboelse.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar🙂
Det virker bare tosset, ikke at få det godkendt. Når nu jeg bygger et så "omfattende " projekt.. 
Hvilke fordele/ulemper er der for/imod?

Hvis det ikke er godkendt til beboelse, må du kun lejlighedsvis overnatte i det. Skal der værre køkken og bad slipper du naturligvis ikke.

Selvbygger med stort S. 
Der skal ikke være køkken/bad.. Men hjemmekontor.
Jeg talte med Kommunen, de sagde det var helt tydeligt, regelmæssigt ophold (hjemmearbejde 2 dage/uge) kræver beboelse. 
Er det ikke også en fordel, at få det med på bbr. I fht. En salgspris, en dag?

Helt klart det eneste rigtige at få formaliteterne i orden fra starten.
Der skal kun en emsig “nabo” til, for at du bliver tvunget til at bringe forholdene i orden.

Søren O
Annonce
Det var også én af mine overvejelser. Altså, hvis der er regler, så kan jeg jo lige så godt følge dem. 
Jeg har ikke helt overblik over konsekvensen for ejendomsskatten.. Men i 4700, kan det næsten ikke være alverden for 15 kvm😅

Jeg overvejer også om skruefundament kunne være en mulighed.. er der nogen ag jer, der har erfaring med dette?

Du kan formentlig klare de statiske beregninger ved at henvise til diverse tabeller og SBI-anvisninger samt leverandørblade. Fundamentsplanen kan du lave med pen og papir. Men hvis du intet kendskab har til byggeri vil det nok blive omstændigt. Hvordan vil du sikre dig at du har tegnet samlingsdetaljer mv. korrekt? Jeg vil foreslå at du tager fat i en bygningskonstruktør og får hjælp den vej. 
Hej Lyhne.
Fik du nogensinde hjælp til beregningerne? Evt kan virksomheden jeg arbejder i hjælpe 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 19-04-2023 01:14:17

Hej Lyhne.
Fik du nogensinde hjælp til beregningerne? Evt kan virksomheden jeg arbejder i hjælpe 🙂

Hej Martin

Tak for din besked🙂
Nej, jeg har ikke fundet frem til mere.
Det vil jeg gerne høre mere om.. 🙂
Gider du evt. Sende en besked herinde, med kontaktinfo, så kan vi jo tage den derfra? 
Jeg er stadig i projekteringsfasen, arkitekten er ved at tegne en idé, og så håber jeg det bliver mere konkret derfra🙂

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis