Accu værktøj i sæt - fx Bosch

Overvejer at gå fuld akku med mit noget af mit håndværktøj.

Har i dag en herlig blanding af akku-værktøj (bore/skruemaskine) samt 230V (stiksav, rundsav, bajonetsav, multicutter, diverse slibere, høvl mv.)

Primært i Bosch grøn og stiksav i blå (prof. serien). 

Er ganske tilfreds med Bosch og ser derfor på fx. sådan et sæt : https://www.bygxtra.dk/produkter/bosch-kombisaet-med-5-maskiner-3-batterier-og-lader-faa-500kr-i-cashback-7440376?gclid=Cj0KCQjw2v-gBhC1ARIsAOQdKY3Vk8VzIGoVUryT1rBvsnOH8Vs7l78BBlr9197t75Bzgqjntg4ziQsaArE6EALw_wcB

Til at erstatte noget det "gamle". Primnært for at undgå de trælse ledninger, finde forlænger osv. Og primært det håndværktøj man bruger mest og lige skal bruge "hurtigt" til småopgaver.

Men er det godt nok med akku til fx. rundsav og stiksav. Det er primært "små-arbejder". Skal jeg arbejde med samme redskab i flere timer, kan jeg jo tage den gamle 230V udgave.

Hvad er jeres erfaring, og er der nogle gode tilbud på en "pakke" af værtøj.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv brugt den blå serie fra Bosch, på batteri, i flere år (hobbybrug!) Uden problemer.
Jeg har købt al mit på dba. Her kan man naturligvis være uheldig, men man kan jo også være heldig. (Man skal også være på vagt, for evt. Varme sager). 
Min oplevelse er at til hobbybrug, så er de nærmest ikke til at slide op. (Det gælder nok for så vidt alle de bedre fabrikater/modeller).
Og det er dejligt at undgå ledning. Sørg for at have lidt ekstra batterier, det er virkelig irriterende at blive tvunget til at holde pause fordi batteriet løber tør. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har for nyligt fået den blå bajonetsav, som den du linker til. Har brugt den i et enkelt projekt nu og er meget begejstret for den.
Jeg har også en stiksav i Bosch Grøn og har opdaget, at jeg bruger stiksav langt oftere nu, alene fordi man ikke skal slås med ledning, forlængerkabel mv. Det er virkelig brugbart, at have det på batteri - det samme gælder bajonetsaven.
I øvrigt er jeg nu i gang med at skifte fra grøn til blå. Der ér bare forskel for Blå-serien er virkelig god kvalitet.

Mht. pakkeløsningen, så vær lige opmærksom 2 ting:
Batterien der følger med er af den "gamle type". De nyeste hedder "Pro Core" og er ca. halvt så høje. Koster nok lidt mere, men det er imponerende hvor lidt et 4 AMP batteri fylder nu.

Skruemaskinen er en Bosch GSR 18V-28. De sidste cifre i modelbetegnelsen fortæller hvad max. momemt er. Den omtalte er på 28 NM. Jeg kender ikke maskinen, men havde en grøn med max moment på 22 NM og den var ikke kraftig nok til at skrue karmskruer i. Nu har jeg købt en Bosch (blå) GSB 18V-110 C , som er på op til 110 NM og der har indtil videre ædt alt hvad jeg har udsat den for.

Til alt andet end karmskruer i mursten vil jeg dog tro, at den i pakken er helt fin. Og så vejer den mindre end den store.

Mvh. AllanE
Har også div blå Bosch og startede med en pakke med 5 stk. på tilbud og har så tilkøbt ekstra på tilbud efterfølgende.
Har bl.a. rundsav og stiksav (sidstnævnte i anden blå model) og de fungerer fortrinligt. Ingen problemer med at have kræfter nok.
Jeg undrede mig lidt over, at AllanE skriver, at boremaskinen kun har 28 nm, da jeg selv har 2 blå, hvor den mindst kraftige er på 55 nm.
Den model der følger med sættet er da heller ikke på 28 nm men derimod på 63 nm, så der skal holdes fast, når den tager fat. Karmskruer, og hvad ved jeg kører den i uden problemer. Man skal faktisk passe på med mindre skruer, for enten kører den dem direkte gennem træet, eller også river den hovedet af skruen, hvis der er nok modstand.
Se data på den her  ​Bosch GSR 18V-28​​​

Kurt B. Andersen
Godt at du skriver det, Kurta.
Da jeg valgte maskine, læste jeg Bosch specifikationerne som siger "moment (blød/hård/maks.): 28/63/- Nm" og på den jeg købte skriver de "110 Nm maksimummoment"

Jeg tolkede det som, at den første var på niveau med min gamle (svage) grønne maskine, men det er godt at høre at den trækker mere. Så kunne jeg også have nøjes med dén og have sparet ½ kg i vægt   

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis