Udhus - lade 2 mure stå

Nysgerrigt spørgsmål:

Jeg har en lille, gammel stald (6x8 m), som jeg overvejer at rive ned. Taget er hullet som en si, bjælkerne har set bedre dage, etc. Murværket er dog helt fint og fejler intet. Bygningen er med saddeltag. 

Da der er støbt fundament, havde jeg overvejet et drivhus bagefter. Men så fik jeg idéen at benytte de ufatteligt mange gamle vinduer, jeg har, og således bygge et drivhus/orangeri/udestue i stedet. 

Bygningen, som jeg vil fjerne, er nord/syd, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at beholde muren mod vest og gavlen mod nord, da solindkastet herfra alligevel er begrænset. Og således fjerne muren mod øst og gavlen mod syd og bygge vægge op med gamle vinduer over et skelet.

Så er spørgsmålet: Vil man kunne lade to mure, der mødes i en ret vinkel, stå, uden at det bliver noget porøst pullerværk, der blæser omkuld ved en god kuling? Den ene er jo mod vest. 

For tag og bjælker forsvinder jo.
Dog vil jeg lægge et fladt tag med en hældning på nye lægter. Og erstatte to eksisterende mure med vægge af træskelet og vinduer.

På forhånd tak! 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en lille, gammel stald.
Det er meget vigtig for et korrekt svar at vide hvad du mener med lille, og om det er enkelt stens eller dobbelt mur. 
Her på egnen er en LILLE stald 40 m lang og 20 m bred   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-03-2023 21:48:27

Jeg har en lille, gammel stald.
Det er meget vigtig for et korrekt svar at vide hvad du mener med lille, og om det er enkelt stens eller dobbelt mur. 
Her på egnen er en LILLE stald 40 m lang og 20 m bred   

Haha, det kan jeg godt se. Det er et gammel husmandssted, ikke en gård;) 

6x8 m ungefähr. Og enkeltstens. 
Både 6 m gavl og 8 m enkelt stens mur er rigelig til at stå alene imod vindtryk. Når du tager de andre mure ned så får du jo en del mursten til overs.
Dem kan du forstærke murene med. Indvendig kan du midt på gavlen mure en ekstra mur op midt på. Det kan bare være en søjle op så der er dobbelt mur i en stens bredde. Du kan sætte søm ind i hver anden fuge f.eks. så søm hovedet bliver muret ind i den nye del. Det er ok at begynde ved det støbte gulv.
På samme måde på den lange side med en søjle midt på og en i den frie ende. 
Så kan det hjælpe med at holde hele huset på plads. 

ev elmand skrev den 26-03-2023 22:32:02

Både 6 m gavl og 8 m enkelt stens mur er rigelig til at stå alene imod vindtryk. Når du tager de andre mure ned så får du jo en del mursten til overs.
Dem kan du forstærke murene med. Indvendig kan du midt på gavlen mure en ekstra mur op midt på. Det kan bare være en søjle op så der er dobbelt mur i en stens bredde. Du kan sætte søm ind i hver anden fuge f.eks. så søm hovedet bliver muret ind i den nye del. Det er ok at begynde ved det støbte gulv.
Så kan det hjælpe med at holde hele huset på plads. 

Det var faktisk lige netop de baner, jeg havde tænkt. Tak for det! 

Jeg havde så også tænkt, om jeg skulle forstærke med en bjælke/søjle dér, hvor jeg fjerner muren fra. Altså I de to hjørner, hvor der så ikke længere er murværk fra. Men det er vel ikke nødvendigt. 
Jo det er vel netop det jeg forslår omkring den lange mur. Jeg skrev:

ev elmand skrev den 26-03-2023 23:48:31

Jo det er vel netop det jeg forslår omkring den lange mur. Jeg skrev:

Ach, ja - den smuttede lige i læsningen. Tak! 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis