Fyrrums gulv sveder, udbedring?

Hejsa

Jeg er ved at overveje et flyde lag på mit fyrrums gulv, så det bliver en anelse mere jævnt. Jeg har dog et mindre område hvor betonen sveder en anelse, ikke meget men lidt, en ældre gård jeg bor på.

Tænkte om man kan smørre det ind i noget inden et evt flyde lag kommer oven på, for at undgå fugten ikke bare stiger op i flyde laget ? Eller hvad gør man her.

God søndag aften :-)

Hilsen Rasmus 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det flydespartel du mener?

Du kan prøve at smøre vandglas på. Se om det har en effekt før du lægger flydespartel på.

Elektronikteknikeren
Ja nemlig flyde spartel, tak det vil jeg lige prøve at Google lidt på :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
er det et gammelt staldgulv kan det nemt gære grundvand det trækker op
en lidt uauturiseret  løsning , men det virker , er at grave et rør (kloakrør elig ) 60-80 cm ned , bor en del huller på 5 mm og kom grus omkring , sørg for at der er udluftning i toppen , et ½ toms rør er nok
det vil sænke vandspejlet en del
bredker skrev den 26-03-2023 20:19:58

er det et gammelt staldgulv kan det nemt gære grundvand det trækker op
en lidt uauturiseret  løsning , men det virker , er at grave et rør (kloakrør elig ) 60-80 cm ned , bor en del huller på 5 mm og kom grus omkring , sørg for at der er udluftning i toppen , et ½ toms rør er nok
det vil sænke vandspejlet en del

Da vist kun hvis røret har fald og ender i et afløb eller et lavereliggende vandløb


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 26-03-2023 22:47:00

bredker skrev den 26-03-2023 20:19:58

er det et gammelt staldgulv kan det nemt gære grundvand det trækker op
en lidt uauturiseret  løsning , men det virker , er at grave et rør (kloakrør elig ) 60-80 cm ned , bor en del huller på 5 mm og kom grus omkring , sørg for at der er udluftning i toppen , et ½ toms rør er nok
det vil sænke vandspejlet en del

Da vist kun hvis røret har fald og ender i et afløb eller et lavereliggende vandløb

 nej , det tager et rimeligt stort areal ,røret skal stå lodret

har selv lavet det i værkstedet ca 80 m2 , her er dog brugt en tønde
der er kun gravet et styk ned , det har sænket vandspejlet 30 cm

det er samme princip der bruges til store tanke hvor der lægges omfangsdræn der  ender i en brønd uden afløb , ellers kommer de op når de tømmes helt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Godmorgen :-) det er ikke grundvand, min boring er 14m dyb for at komme der ned. Det er simpelthen bare gulvet der suger lidt fugt til sig nogle steder fra mulden eller hvad det nu er støbt på, er min idé hvertfald :-)

Lige et spørgsmåæ, er der egentlig noget problem i at blande fin sand og cement og ligge en cm eller halvanden der inde frem for en decideret "flydespartel'? Det var en billigere løsning, også måske lave det i en 1:5 blanding?
Man kan godt lave et slidlag som du er inde på, men underlaget skal renses godt af og det må ikke være tyndere end en cm da der er ellers er risiko for at det slår fra.
Men rigtigt at der er noget at spare, det flydespartel der er egnet som slutbelægning er ikke det billigste. Evt kan man lave en kombination og afslutte med et tyndt lag spartel.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej, ja så vidt jeg kan regne ud skal der "bare" bruges 4-5 sækker Aalborg cement og en ordenlig omgang fin sand, hvilket jeg kan hente billig her i nærheden. Hvis jeg laver det med LIP 220 gulvspartel skal der bruges for 3000kr for at få et 5mm lag på.

Er der noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg gør det med sand og cement? 
Er det en fordel at prime underlaget med et eller andet, eller skal det bare sjaskes ind i vand?

Havde jo tænkt mig at prøve det vand glas, men hæfter det på det?

Beklager alle spørgsmålene :-)
God dag til jer
Det hæfter fint på vandglas, som trækker ned i betonen, og ikke ligger oven på.

Du skal lave et kontaktlag med ren cement og vand som du koster ud i en tynd vælling på gulvet, lige inden du udlægger dit slidlag. Så får du optimal vedhæftning.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også