Støttemur dræn

Hej.
I forbindelse med mine kommende udendørs-projekter, skal jeg have flyttet en støttemur et par meter. Den nuværende mur er cirka 90 cm høj og 4 meter bred., og det bliver den kommende mur også.
Den kommer til at være vinkelret på soklen på huset og over til skel. og der er cirka 20m2 areal.

Jeg har læst lidt frem og tilbage, specielt omkring dræn til muren og her kommer mit problem så. Den nærmeste mulighed for at nedgrave en faskine er cirka 15 meter væk - det vil jeg meget gerne undgå.
Hvilke andre muligheder har jeg?

Det skal siges, at den nuværende mur umiddelbart ikke har noget dræn.

Jeg forestiller mig at opbygge muren i fundablokke 19 eller 23 cm placeret på en bund af stabilgrus og beton. Udstøbt og armeret vandret og lodret. Murens udtryk er på ingen måder vigtigt, da den bliver "pakket ind" i terrasse efterfølgende.

På forhånd tak.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
-Når det kommer til mur/støttemur, er der virkelig ikke en af mine spidskompetencer   , men jeg har et par "tankebøvser" du kan overveje om de er brugbar til dit projekt.

Hvad med noget omfangsdræn kombineret med noget filtersand, skærver/singels eller ligene?                                  

-Artikel fra Bygma. Måske noget kunne være brugbart? (med mindre du selvfølgelig allerede HAR læst artiklen).  https://www.bygma.dk/globalassets/guides/nordicwall/generel-vejledning-for-opbygning-stottemure.pdf

-Artikel fra Bolius omkring omfangsdræn og huse. Måske noget kunne være brugbart? (med mindre du selvfølgelig allerede HAR læst artiklen).
https://www.bolius.dk/hold-huset-toert-med-et-omfangsdraen-18880


Er det overfladevand du vil lede væk, kan en et accodræn med sandfang (dvs. den "dybe" model) måske også være muligheden? (se vedhæftet billede).

Du kan så måske evt. koble videre på noget der kan aftage det i form af eksisterende tagnedløb eller sandfangsbrønd i stedet for en faskine?
-Dog lige understrege for en god orden skyld at kloakarbejde er for autoriseret fagfolk, selv om jeg jo godt ved at det er et gør-det-selv-forum vi er i, vil det måske være en god ide at tage en med på råd.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis