Mørtel til gasbeton installation

Davs,
Jeg er ved at gøre klar til at få en elektriker forbi til at installere en stikkontakt. Jeg har gjort det forberedende arbejde og lavet rillerne til ham, men hvad fylder jeg rillerne med efter endt installation?
Muren er lavet af gasbeton. Kom gerne med flere råd, da det er første gang jeg skal lege murer.
Skal man bruge en form for hæftemateriale, eller kan man bare kaste mørtlen direkte i rillen og så hæfter den til gasbetonen?
Resten af væggen har glasfilt, så jeg tænker at mørtlen skal være under niveau, så jeg kan påføre lidt spartel, slibe til niveau og så sætte et nyt stykke filt på, korrekt?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja alm mørtel er fint til formålet.
Brug en sprayflaske med vand ti at fugte rillen. 
Og ja mørtlen skal kastes på, så hæfter den bedre.
Afslut som du selv har foreslået.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Når elektrikeren har lavet det han skal, lukker du rillen med en blanding af cement og sand 1:4 (Tørmørtel), som købes i mindre portioner i et byggemarked. Du kan lukke helt i niveau og spartle over, så du får en glat overflade til påføring af filt.

fase
Kermit_369 skrev den 26-03-2023 13:48:28

Ja alm mørtel er fint til formålet.
Og hvad er "alm mørtel"? kan du evt. sende et link eller fortælle hvad jeg skal lede efter og IKKE skal lede efter?

S. Fabrin skrev den 26-03-2023 13:56:38

Når elektrikeren har lavet det han skal, lukker du rillen med en blanding af cement og sand 1:4 (Tørmørtel), som købes i mindre portioner i et byggemarked. Du kan lukke helt i niveau og spartle over, så du får en glat overflade til påføring af filt.

Kan du sende nogle links til eksempler på produkter du ville bruge til sådan en opgave? Jeg bliver sgu lidt i tvivl

Du behøver ikke være i tvivl. Find et byggemarked og i byggemarkedet finder du et produkt, som hedder Tørmørtel. Det findes i en plastdunk.

fase
Annonce
Husk at koste vand i rillen før du lukker med mørtel, gasbeton suger nemlig meget.

Elektronikteknikeren
Den med sand og cement var vist i meget gamle dage. Tørmørtel eller bakkemørtel med cement  er ok. 
Når der skrives kastes på, så er det bogstaveligt. Du tager det op på kanten af murerske med en lille portion. Så vendes skeen korrekt og du kaster det ind i rillen. Det lykkes måske ikke de første 5 - 10 gange, men så kommer det. Og husk at vaske resten af væggen straks efter at du har pudset det op. Det er næsten umulig at lave sådan en reparation uden at det kan ses bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I Tyskland er de glade for at bruge knauf rotband til den slags og det funger rigtig godt. En posse kan fås til 100kr i bauhaus. Det er en gipsmasse. 
Det er også perfekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også