Lidt speciel gammel 380v afbryder med sketchy jord.

Har ikke set sådan en afbryder som denne før? Er der indbygget sikring siden der er den lille trykknap øverst til venstre? 

Og hvad har man lige tænkt med dette jordkabel? Forsyningen er jo kun 3 faser og nul?

Forgrenings dåsen forsyner bl.a. Pillefyr og EL varmvandsbeholder begge af nyere dato, er der ikke krav om aktiv jord på disse når de er installeret i dette år tusind? Manualen til VVB viser tilsluttet jord i el diagram. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en afbryder, men ikke en almindelig, Den hedder FU relæ. 
Det er en jordfejl afbryder, lidt ligesom de mere moderne FI (fejlstrøm)- HFI (højfølsom fejlstrøm) eller som nu HPFI afbrydere. ( højfølsom fejlstrøm med jævnstrøms-- - -)
Det I som fremgår strøm.
Den du viser hedder FU afbryder Her er jordleder ikke direkte forbundet til apparatet, men går i relæet og apparatets stel går så også i relæet. U står her for spænding, og i den forbindelse fejlspænding. Den slår fra hvis spænding på apparatet kommer over de 50 V i forhold til jord. Derfor den lille prøveknap. Den kan kun beskytte de apparater som der er tilsluttet. Altså et levn fra gamle dage. 
Det er en fejlspændings afbryder som ikke må bruges mere som den oprindelig er tiltænkt. 
Du må gerne bruge den som almindelig afbryder, men jordleder til jordspyd og apparatets jordledning skal forbindes direkte sammen. Så er det den fælles HPFI relæ på din tavle som beskytter, men du kan stadig afbryde for din vaskemaskine f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-03-2023 12:42:47

.....
Det er en fejlspændings afbryder som ikke må bruges mere som den oprindelig er tiltænkt. 
Du må gerne bruge den som almindelig afbryder, men jordleder til jordspyd og apparatets jordledning skal forbindes direkte sammen. Så er det den fælles HPFI relæ på din tavle som beskytter, men du kan stadig afbryde for din vaskemaskine f.eks. 

Mange tak for din visdom og din tid, så lærte jeg også noget nyt idag.

Så kan jeg jo så konstatere at installationen er ulovlig... Suk.. 

Kan du kommentere på hvorvidt om det er lovkrav med "korrekt" aktiv jordforbindelse til min VVB og pillefyr? 
Disse er jo installeret i nyere tid, men er alligevel bare blevet tilsluttet denne FU afbryder, og der er som sagt ingen jordleder i forsyningskablet til FU afbryderen. 

Vi er stadig dækket af ejerskifteforsikring der måske kunne tages i brug, da intet om denne FU abryder er nævnt i el-installations rapporten. Men det ville nok kun kunne betale sig hvis de også ville dække at der blev trukket et nyt kabel med jord, det kræver jo selvsagt at dette ville være nødvendigt for at lovligøre installationen. 


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Jeg skriver ikke noget om ulovlig installation. Hvis der er HPFI relæ ved tavlen og jordledere er forbundet direkte er det ok. Jeg ser da en del gul/grønne i dåsen nederst. Men om der er aktiv jordspyd kan man ikke se herfra. 
I gamle dage var det normalt at forbinde til hoved vandrør.
Så er der HPFI ved tavlen så er det et jordspyd som kan mangle at blive slået ned ved f.eks. VVB. Når du skriver installeret i nyere tid

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Måske misforstår jeg, men der er ingen jordleder fra denne FU afbryder til jordspyd/tavle. 

Der er kun 3 faser og Nul i forsyningskablet til FU afbryderen, Ingen jord leder. 

Altså ser jeg det som at FU afbryderen stadig bruges som den oprindeligt var tiltænkt. Med jord direkte fra apperat til jord klemme i FU afbryderen. 


Jeg misforstod.. Nok fordi det er tilsluttet mærkeligt. 
Der er som sagt ingen jordleder i forsyningskablet der går i abryderen fra toppen. 

Men der er jordledere fra pillefyr og vvb, som går i dåsen og videre op til klemmen i abryderen, som det også kan ses på billedet. Der er ingen andre jordledere at finde nogle steder.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
I dåsen under FU afbryderen er der et kabel med jordleder, som kan være ført til en jordledning ved gruppetavlen. Jordforbindelsen kan så være helt OK. Du kan fint bruge afbryderen som afbryder for det, der er tilsluttet afbryderen.
Du har sikkert en selvrisiko på ejerskifteforsikringen, som overstiger det, det koster at få ændret installationen.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 26-03-2023 13:47:49

I dåsen under FU afbryderen er der et kabel med jordleder, som kan være ført til en jordledning ved gruppetavlen.

 Det kan jeg trods alt se mig ud af ikke er tilfældet. 



"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, er der ingen jordledning ført frem til afbryderen.
 Hvor gammel er installationen. Den kan være så gammel at der ikke kræves jordledning, hvis der installeret HPFI relæ.

fase
S. Fabrin skrev den 26-03-2023 14:22:09

Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, er der ingen jordledning ført frem til afbryderen.
Korrekt.

Hvor gammel er installationen. Den kan være så gammel at der ikke kræves jordledning, hvis der installeret HPFI relæ.

Det er bygget i 1960erne, og jeg går ud fra at installation frem til afbryderen og dåsen er oprindelig fra den tid. 
VVB og pillefyr er tilsluttet for maks. 15 år siden. 

Vi har HFI afbryder i tavlen. 

Men derfor er det vel stadig mystisk den måde man har ført jordledere fra apparater til denne FU afbryder. 


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Det er bygget i 1960erne, og jeg går ud fra at installation frem til afbryderen og dåsen er oprindelig fra den tid. 
VVB og pillefyr er tilsluttet for maks. 15 år siden. 
Vi har HFI afbryder i tavlen. 
Men derfor er det vel stadig mystisk den måde man har ført jordledere fra apparater til denne FU afbryder.


Nu er der ingen oplysninger om, hvem der har lavet tilslutningerne til brugsgenstandene. Du får en lavet en tilslutning til jord ved at føre et jordkabel til din gruppetavle. Hvis der ikke er lavet en forbindelse til et jordspyd med overgangsmodstand på max. 1666 ohm, får du lavet sådan en. Så er din jordforbindelse OK. 
Det kan sikkert laves for mindre end selvrisikoen på Ejerskifteforsikringen.

fase
Det der mangler er så et jordspyd, og det er under alle omstændigheder under selvrisiko. Der er umulig at se om det er tilsluttet et jordspyd, men som du forklarer så er det sikkert ikke tilfældet. 
Om så elektriker anbefaler en opgradering af installationen kan ikke komme ind under ejerskifte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis