Designsoftware (CAD) til træ-bygge-projekter

Hejsa

Jeg er på udkig efter nogen, der har erfaring med, hvilken CAD designsoftware der er (relativt) let tilgængelig.

Det jeg taler om er designsoftware, der kan hjælpe med, at lave tegninger til træ-bygge-projekter.

Jeg er, naturligvis, klar over, at den samme software vil kunne benyttes til at designe projekter til metalopgaver, og det kan også sagtens vise sig at være relevant for mig.

ÅRSAGEN til at jeg spørger er, at jeg ret ofte ender med, at måtte ligge i sengen, lige før jeg falder i søvn, og udtænke idéer til, hvordan jeg kan lave mine projekter, og udforme ting... og så har en hæwlens bøvl med at få planerne nedfældet på papir.

Det er også helt fint, og faktisk nok en sund måde at falde i søvn på, men alligevel... det ville være noget så fedt, at have en tegning, med de korrekte vinkler og hele balladen.

Mvh Tim

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gode Morgen Tim Petersen..  

Der er efter hånden mange Cad programmer tilgængeligt.
Exempelvis: 
Fusion 360
SketchUp
Vectary
Solid Edge Community Edition.


#---------------------------#
Man vil kunne finde mange fine tutorial på youtube ved det alle.
til at lære dig hvordan de forskrækkelige programmer skal bruges. også for nybegynder.

Selv om jeg er oplært i at tegne med blyant og papir finder jeg det utrolig hjælpsom og hyggeligt at tegne på computeren.. Da man jo kan løse rigtig mange af sine bygge problemer på en tegning.
Og gør det utrolig hjælpsom med visualisering..

Jeg bruger selv SketchUp, Man kan desværre ikke downloade en installationsfilen længer gratis. som man kunne en gang. Nu tvinger de folk til at bruge webbrowser.
Men jeg har en af de ældre versioner til at ligge. som stadigvæk funger uden problemer. Den kan du da godt få en kopi af hvis det skulle værre.

#---------------------------#
Op læring i SketchUp var ganske simpel for mig den gang startede, og fandt det meget letter an AutoCAD som jeg ellers hade fået undervisning i. Jeg vil mene man kan lære at bruge SketchUp på et par timer. hvis man har tegneforståelse og ved hvordan ens materialer ser ud og bruges i virkeligheden. Selvfølgelige ens egen computer erfaring spiller en stor rolle.

De første to ting jeg tegnet var en, var en simpel stol og en lanterne. "sketchup for beginners"
til at lære programmet at kende.. er stille og rolig blevet meget hurtigere til at tegne. og mere detaljeret.

For den avanceret bruger.
Kan man arbejde med lys og bevægelige dele ved hjælp at plugins.
Exempelvis. Se hvordan lysindfaldet ser ud i stuen med ray tracing..                                      

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hejsa

Mange tak for det udførlige svar :-)

Jeg tager helt sikkert et nærmere kig på SketchUp !

Sjovt at du nævner Ray Tracing... jeg er selv i færd med at skrive en fra bunden ;-)

Her er et par eksempler på, hvad den kan indtil videre:

 

Det er et stort arbejde at lære at bruge et CAD-program. Der skal bruges rigtigt mange timer før end det bliver hurtigere at arbejde med end et stykker papir, hvis det er til bygningsopgaver.

Mange programmer er gratis i begyndelsen, men flere begynder at koste penge efter et stykke tid. Nogle holder dine data på deres server, og du kan ikke hente selve CAD-filen i gratis udgaven.


Hejsa
Ja, det er en af 'nye' smarte måder, de tjener penge på.
Jeg er klar over, at indlæringskurven er ret stejl for stort set alle CAD programmer, men jeg har nogen erfaring med bl.a. AutoCAD, så det bekymrer mig ikke så meget.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis