At gøre lyst træ mørkere, sammen med epoxy

Hejsa
Jeg er igang med et af de vildt populære "river table" projekter, hvor man laver bordplader af træ, med epoxy "i midten", eller blot som en markant del af bordet.

Det jeg laver er et lille rundt kaffebord, Ø60 cm, hvor der netop er en 'river' af epoxy 'ned gennem midten' af bordet.

Jeg har, med vilje, lavet det af billigt træ af alle mulige slags, jeg lige havde liggende.

Nu er min udfordring, at jeg gerne vil have det mørknet kraftigt.

Det skal samtidig være brugbart i hverdagen, altså have en overflade, der ikke slides for hurtigt, og samtidig er nem at vedligeholde.

Jeg er klar over, at de to kriterier, mere eller mindre udligner hinanden.

En lakeret overflade, f.eks., er meget modstandsdygtig overfor vand etc, men nem at ridse... og svær at reparere.

Næsten det modsatte gælder en olieret overflade, der er mindre modstandsdygtig overfor f.eks. vand, men mindre ømtålelig overfor ridser, og meget nemmere at vedligeholde.

Når man så kommer epoxy-delen ind i billedet, så synes jeg det begynder at blive komplekst at vælge, hvilken metode man skal benytte.

Især, når det drejer sig om klar epoxy.... hvor man altså skal kunne se genne epoxy'en, som var den af glas... for det betyder, at jeg er nødt til at polere epoxy overfladen efter at have slebet den med korn 4000 (eller finere).

Jeg er virkelig meget i tvivl om, hvordan jeg skal overfladebehandle det her.

Nogen idéer?

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
... og et par flere billeder af bordet, hvor det er behandlet med bl.a. ekstra pigmenteret linolie og efterfølgende ekstra pigmenteret Junckers Rustik Bordpladeolie (Valnød).

Jeg agter at slibe det lidt ned, og så påføre nogle ekstra lag, med de mørke olier, men det er en meget omstændig og langvarig process, som jeg ikke engang er sikker på, giver mig det ønskede resultat.

 

Træet jeg har brugt er en blanding af træ fra en gammel gynge vi havde i haven, altså trykimpregneret træ, træ fra en palle, og nogle stumper af teak og eg ;-)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også