Må spots trykke på dampspærre?

Hej Forum

Jeg er ved at lave bryggers - pt er jeg i gang med loftet. Umiddelbart er konstruktionen isolering mellem spær, dampspærre og så 21mm forskalling. Herefter Fermacell 12,5mm. Meget klassisk.

Vi tænkte egentlig at sætte spots op. De samme som på badeværelserne. De er 53mm i højden og godkendte til at montere direkte i isolering. Men - så vil de trykke et par cm på dampspærre.  Må de gerne det?

Problemet er der ikke på badeværelserne, da jeg her har krydsforskallet med 45mm reglar inden forskallingsbrædderne. Jeg vil dog - hvis det er muligt - gerne undgå den reducerede loftshøjde i bryggerset.

Det er disse spots:

https://www.lavprisel.dk/sg-soft-isosafe-daempbar-indbygningsspot-i-sort-64115?gclid=Cj0KCQjwt_qgBhDFARIsABcDjOeFsq4tNbOYb8RYTiC2eS0ocbYHoonSa3ovYzX5Ijl65LYXRJqf_4gaAqN5EALw_wcB
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har installeret tilsvarende og ladet det presse på dampspærre. 
MEN man skal altid følge fabrikantens anvisning og hvis du ser på monterings så må man sætte den direkte i isolering, men som jeg læser tegning så skal der være 48 mm fra loft og op til dampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Yes. Jeg kan jo evt krydsforskalle med 21mm forskalling ekstra og dermed miste 21mm loftshøjde. Så går det nok.

Tak. 
Det er nok det mest korrekte, da et punkt tryk på ca. 27 mm op i en måske stram dampspærre kan være vanskelig uden at ødelægge den. Du skal jo også have proppet kabler og strømforsyning op i hullet

Risokoen for at ødelægge damspæren er høj, specielt når du skal bore hullet til spot. Du må i øvrigt ikke udføre arbejde som privatperson for den sags skyld

joegood skrev den 28-03-2023 20:39:33

Risokoen for at ødelægge damspæren er høj, specielt når du skal bore hullet til spot. Du må i øvrigt ikke udføre arbejde som privatperson for den sags skyld

Tak for lektionen. 😊 Jeg antager ikke, at folk der finder til dette Forum i ramme alvor ringer efter en elektriker for at tilslutte N+L (plus evt jord) til et spot og skubber det på plads i hullet. 

I forhold til hvad jeg har lavet selv - med stærk rådgivning fra fagpersoner i ryggen samt det faktum, at jeg sætter mig dybt ind i reglementer og bekendtgørelser - er dette i den ekstreme bagatelgrænse.

Udover det - ja, den kan nemt ødelægges. Og som skrevet oven for krydsforskaller jeg og giver ekstra luft til den. 😊
Annonce
emilmandrupludvigsen skrev den 28-03-2023 21:04:48

joegood skrev den 28-03-2023 20:39:33

Tak for lektionen. 😊 Jeg antager ikke, at folk der finder til dette Forum i ramme alvor ringer efter en elektriker for at tilslutte N+L (plus evt jord) til et spot og skubber det på plads i hullet. 

I forhold til hvad jeg har lavet selv - med stærk rådgivning fra fagpersoner i ryggen samt det faktum, at jeg sætter mig dybt ind i reglementer og bekendtgørelser - er dette i den ekstreme bagatelgrænse.

Udover det - ja, den kan nemt ødelægges. Og som skrevet oven for krydsforskaller jeg og giver ekstra luft til den. 😊

Gør dig blot opmærksom på det :)

Når der er afstand op til dampspærre så er det nemt at bore hullet uden at ramme dampspærre. 

Der findes spots der lukker dampspærren efter montering. Måske det er en idé?
Hvis dampspærren i forvejen er meget stram ville jeg undgå det - hvis dampspærren har lidt frigang ser jeg ikke noget problem..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også