Indvendig isolering af gasbeton hus

Hej LDS’er

Håber virkelig at der er nogen af jer der har erfaring med indvendig efterisolering af et gasbeton hus fra 1954.
Det er i stueplan og ydervæggene det drejer sig om er nord og øst vendt.
Da vi flyttede ind var der flere steder sat gipsplader med flamingo på. Det har vi senere hørt er dårligt mht fugt.
Hvad vil i råde os til?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej PSZ

Velkommen til LDS

Det kunne godt lyde som om i har varmvægsplader i huset.
Jeg har aldrig været fan af dem,
 
Ved brug af varmvægsplader, har man ikke rigtig mulighed få at få isolering til at ligge tæt op af den Originale ydervæg.
dette er en fejl i min optik.
Varmvægsplader burte ikke give fugt problemer. Da de er godkend til byggeri men det kræver selvfølgelige at alt er lavet korrekt. og at den Originale ydervæg er blevet klare gjort rigtigt. hvis ikke kan det give fugt problemer.  
#------------------------------------#
Jeg vil råde jer til et par ting. ingen jeg vil gøre det helt store.

1# Først tjek jern tagrender i gemmen. gerne i regnvejr for at se om der pjasker vand på husmuren.
forkert fald/fyldte tagrender. kan give unødvendig vand på husmuren.

2# Gå husmuren gemmen udvendig. for at se efter skader hvor vand kan sive,

3#Bore et par huller med en kopbor i væggen. et par steder for at se/mærke/måle efter fugt.
  • 20 til 40cm over gulvhøjde.
  • Hvis man så kan konstater at fugt niveauet er for højt, og at der er grobund for skimmel vil.
  • Efter i har lavet huller og se/mærke/måle efter fugt. vil jeg sætte proppe i igen og tape den fast.
  • i første omgang. for ikke at udtørre fugt problemet i gemmen hullerne. 
Hvis hvis der er forhøj fugt niveauet, og 1 & 2 er ikke er i orden, vil jeg udbeder de to punker. og vente og se om det falder merkant over de næste stykke tid.

Hvis der er tapet og maling og meget fugt bag varmvægspladerne. og pungt 1 & 2 ikke har hjulpet.  
står i måske med en større omgang.

Med en ny opførelse af skalvæg.
#------------------------------------#
Klargør af ydervæg.
Inden man begynder på at opbygge en skalvægge. er der mange der begår samme fejl.
Både som håndværker og private.

Den gamle ydervæg skal helst være helst stå som rå væg.
Det vil sige at gamle Tapet/Maling/Kalk skal fjernes
Da det kan have en Damspærre effekt så der dannes kondens i mellem den nye Damspærre og Tapet/Maling/Kalk
Dette punkt er der mange der springer over, for da det jo bare gemt væk.

#------------------------------------# 
Fremgangsmåden af opbygning af skillevæg.
Kan gøre på mange måder. men mange forskellige valg af materialer Den metode jeg normal vælger alt efter tykkelse.
Jeg bygger gerne en skalvægge op med skillerumslægte OSB plader og gips. på grund af prisen
Men i princippet den samme måde uanset valg af materialer
   
I dette eksempel 93mm skalvæg

1#  Klare gøring af ydervæg.
  • Den gamle ydervæg skal helst være helst stå som rå væg.
  • Tapet/Maling/Kalk skal fjernes 
  • og andre eventuelle materialer som har en tæt overflade.
2#Klare gøring af loft, søge for at der er plads til skellet kan komme så lang op i konstruktionen som muligt helst
  • op til Spærfoden/Gulvstørre 
  • så eventuelt sammen føring af dampspærre hvis muligt. og mindske kuldebruger så meget som mulig
3#  Bundrem til skelettet skruers fast 70mm ude af væggen oven på 10mm klodser/kiler med en afstand 
  • 40 - 50cm
  • Toprem skruers fast direkte i Spærfoden/Gulvstørre
4#  Placere stolperne med en afstand 40.6cm
  • Skruer alle stolper fast i ydervæggen Med karmskruer for at give den færdige væg stivhed.
  • Hvis mursten/beton 2 karmskruer med en afstand på 80 cm. direkte ind i den gamle ydervæg.
  • I Lecavægge og Gasbeton skal skruerne godt stykke ind i væggen i en 45* vinkel da de elles vil trække sig ud.
  • Dette giver en høj stivhed i væggen og man undgår en skæv væg, hvis man gør dette
5#  Få elektrikerne til at trække hans kabler.

6#  Stop isolering bag alle stolper og ved Bundrem/Toprem. så man har fjernet alle kuldebroer
  • Man kan også bruge PU skum til dette da det Ofte er hurtigere men koster    
  • Selvfølgelige den smule ekstra Skær overskyede isolering. så det er let at isoler rasten
7#  Isoler alle felter i skellet. Jeg anbefaler Isover K34 da jeg synds den er behagelig at arbejde med
  • den lugter beder and en Isover K37 og den klør meget mindre.
  • Andre typer mineraluld er selvfølgelige også veleget. da dette er en smag sag.
8#  Montering af 10mm OSB plader med almindelige 32mm gipsskruer.  
  • Hvis hjørne bliver lavet som hvis i den skitsen jeg har lagt ved. så vil hjørne aldrig revne eller flække   
  • som man ofte ser, hvis de ikke er fikseret ordentligt.
  • PS: brug ikke de gipsskruer der Sort malet, da de "SKRIGER" når de bliver skruet igennem OSB plader
9#  Montering af Dampspærre. efter de anvisninger omkring dampspærre. Lim dampspærre hele vejen rundt.
  • Mod Loft konstriktionen tape den sammen med eventuelt gamle dampspærre.  
10# Montering af gipsplader.
#------------------------------------# 
Som sagt der er mange måde at opbygge en væg på. Dette er kun en løsning
på en skalvæg.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeg er så af en lidt anden holdning.
Varmvægsplader er på en massiv ydervæg et fint alternativ ift en traditionel forsatsvæg. De tillader ikke fugtgennemgang (eps kan ikke opfugtes) og er rent uorganiske på bagsiden så de er i sig selv aldrig årsag til et skimmelproblem, modsat en forsatsvæg af træ. Og uden kuldebroer hvis man bruger stålregler istedet for træ.
Hvis der er udfordringer med fugt i en ydervæg er det pga vandet der kommer udefra, ikke indefra. Dvs det er dét problem man skal adressere jvf indlæg fra Mads. Hvis der er for fugtigt i et lokale efterisoleret med varmvægsplader er det utilstrækkelig ventilation og varme man skal kigge efter, det problem vil være det samme med en forsatsvæg med dampspærre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også