nyt ventilations system i huset

hey allesammen. vi er så heldige at vi overtager et hus her til april og jeg kommer til at stå får hele renovationen :(

planen er at der skal installeres et nilan comfort 300 anlæg. jeg har lavet en lille tegning sådan som jeg tror det ville være bedst, efter alle de mange tråede jeg har nærstuderet herinde. 

hovederøret fra selve anlægget kommer til at være 160mm med 600mm faste dæmpere. fra hovederøret og ud til de 4 udsugningens ventiler bliver det 125mm rør med tilsvarende ventiler. derpå kommer der også 600mm dæmpere.

på indblæsnings siden bliver det 125mm rør fra hovederøret ud til de 125mm ventiler i stuen. så bliver det 100mm rør fra hovedrøret og ud til ventiler på100mm til de 4 værelser. (skal disse rør også være 125mm eller er det fint med 100mm) efter alle ventiler bliver der sat 600mm dæmpere på.

anlægget bliver forbundet til de 2 hovedrør med 2 flexdæmpere.

skal jeg smide til og fra luft ud via taget eller skal jeg smide dem ud i hver sin gavl.

det hele bliver selvfølgeligt indreguleret af proff folk

ved der en en del ventilation experter herinde, håber i kan/vil give lidt feedback på denne opstilling. er der noget i vil gøre anderledes. 


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv i første omgang at læse indlægget: Ventilations Dæmper 
PT. finder du det omkring side 6.

Her finder du en del detaljer som du bør sætte dig grundigt ind i!

Indtag og afkast er normalt bedst i kip, dog med min afstand på 4 meter, således at det ikke kortslutter.
Hold rørfremføringen væk fra ydersiden af huset, således at du kan få min 200 mm isolering over rørene.


Det er langt at foretrække at få indsugning og afblæsning på taget, og helt rigtig som tidligere skrevet, med mindst 4 meter imellem. De skal på samme tagflade og i samme højde for at undgå trukforskel, når det blæser
Kan de ikke komme på taget, så skal de sidde i samme gavl/væg. Sættes de i hver sin væg/gavl så vil der komme betydelig trykforskel når det blæser selv en smule. 
Dit anlæg skl arbejde med meget lave tryk, hvis det skal være økonomisk.
Mit eget anlæg er optimeret og rigtigt designet, og det  bruger ca 250 kWh pr år.
Det er en rigtig god ide at få det indreguleret af en proff.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg foretrækker ind og afgang i hver side af samme gavl. Mest på grund af udseende og men også pris. Tagafkast er ret dyre. 
Så ville jeg føre de 2 hovedstrenge tættere på center af huset. Det giver meget kortere rørføring. Mindst 900 mm lyddæmper ved maskinen, 
Din udsugning:  kommer så i 160 T og med det samme til den ene side reduktion til 125 mm til den anden side reduktion til 125 mm efter køkken afgang 
Indblæsning:  igen reduktion ti 125 og 100 i begge ender og afgange til de 2 stk 125 mm indblæs. 
Afgange T kan komme skrå nedad og så med 45 grader bøjning gå under den modstående hovedkanal. På den måde kommer de mindre rør længere ned i isolering, og derved tættere på den varme side. 
Rør til indsug og udblæs kan komme højere oppe og behøver principielt ikke isolering, da det er kold / næsten kold luft Men for at undgå risiko for kondens så kan en smule isolering anbefales. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med CHR. ang. afkast og indsugning, det bedste er placering i kip.
Der er problem ved placering af begge i gavl, f.eks. hvis vinden blæser ind på gavlen i en lav vinkel, så kan det let kortslutte, selv om afstanden på 4 meter overholdes.

Lavt lavt tryk i systemet kræver lav lufthastighed. 
Det er en generel anbefaling, f.eks. fra Go-Energi at holde lufthastigheden under 2,5 m/s.

I designfasen er det meget kompliceret at beregne trykket i systemet, med mindre man har adgang til et professionel designsystem for ventilation.

Hvorimod beregning af lufthastigheden er alm. 9. klasses skole matematik!  
Dog med forbehold for nu til dags skole matematik, for ca. 60 år siden var det gængs viden/lærdom, i min skole.

Kort simpel beskrivelse af beregning af lufthastigheden:
Given nødvendig luftmængde, i given rørstørrelse [ i timer] divideret med rumfanget af samme 1 meter rørstørrelse, omregnet fra timer til sekunder ved at dividerer med 3600 (60 sekunder x 60 minutter). 

Formel for lufthastighed: ((m3/h) / (radius i meter x radius i meter x 1 meter x 3,14 [m3])) / 3600

Ved at beregne lufthastighederne, i de givne rørstørrelser, samt korriger for rørstørrelsen, så dem kommer under 2,5 m/s, nærmer det sig almindelig 9. klasses skole pensum.

Ved justeringsventilerne ind og ud, er det bedst med lufthastighed, i given rørstørrelse, på ca. 1m/s.
Det giver så ventilstørrelser på følgende:
Køkken 72 m3/h = ø160
 Bad/toilet = ø125
Bryggers/toilet = ø100

I mit  Nilan 450 comfort anlæg har jeg højeste hastighed på 2,26m/s, årligt KWh for brug på ca. 180KWh/år.
Designet efter hvad jeg bl.a. lærte i skolen, vedr. lufthastigheder, for ca. 60 år siden.  

Vi kan hurtig blive enige om at man lærte en del mere i gamle dage.Kan med 100000% garanti fortælle dig at det ikke er det de lærer i 9klasse idag. Langt fra. De har jo ipads og apps til at regne for dem. Nu er jeg selv ok til matematik men lige her der halter jeg squ også efter 🤣

Som jeg forstår det så skal de 160mm rør der går langs siderne ned i 125mm og derfra 125/100 ud til de forskellige ventiler. 

Skal ventilerne som går ud til værelserne være på deres egen gren eller er det fint med 2 ventiler på samme gren. 

Ud og indblæs bliver ført ud via taget. 

GSH hvis du har lyst og mulighed så mu du meget gerne lave en skitse over hvordan du ville gøre det. Det ville jeg sætte stor pris på. 
Annonce
Micko: Du har jo nærmest fået alle vigtige informationer serveret på et "sølvfad"!
Ud fra det du skriver tolker jeg at du ikke har læst eller sat dig grundigt ind i informationerne!

På din første skitse har du heller ikke noteret hvilke luftmængder du skal eller vil have givne steder.
Hvorfor har du ikke gjort det? Det er jo det første man er nødt til at tage stilling til.

Ej heller har du noteret betegnelsen på givne rum, det er jo op til læserne at gætte. Noget er logisk, men hvad med rummet øverst til venstre, med det lille vindue, er det et værelse eller hvad?

Som også ev elmand skriver er det en dårlig ide at placerer hoved rørene ude ved tagfoden, det giver lang rørføring, unødvendig spild af energi, samt svært at få isoleret godt.

Det kan ikke være rigtigt at du går i total "panik" bare fordi der er en formel med 2 x radius.  

Jeg kunne godt skitserer et forslag til rørføringen, men det lærer du jo absolut intet af.
Der er også risiko for at den ikke kan bruges direkte i praksis, pga. manglende info af tagkonstruktionen, hvor anlæg og rør skal placeres.

Start med at revurderer din første skitse, ud fra den info der er givet af Chr. ev elmand og mig.

Så skal der nok komme kommentar.
Jeg er ikke enig i det med afkast og indsug i gavl. Selv om der enkelte dage vil kortslutte (ske en vis opblanding af ud og indsug), så er det ikke giftige dampe vi taler om. Det er luft som du selv opholder dig i indendørs, så det er efter min mening lidt noget pjat. 
Men det er naturligvis din egen beslutning, og den del kommer jeg ikke til at kommentere mere på.
Du spørger om 110 mm Indblæs skal i hver sin gren. Jeg mener det kommer i 160 mm hen til Sofa afdeling, derfra 125 mm til et T og derfra nedgraderes til hver side til 100 mm. Det gælder vist i begge ender af huset. 
Da de 2 ind og udsug har ca. samme temperatur, så kan de med et lille isolerings mellemrum ligge parallel, men der skal naturligvis godt isolering rundt om dem begge. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for hjælpen. jeg fik også snakket med min brors kammerat som arbejder for et ventilationsfirma. han sagde stort set det samme som jer. rør skal tættere ind mod midten af huset. ang tag eller gavl der sagde han at han ville vælge den letteste metode da der ikke er nogen stor forskel. han anbefalede dog på det kraftigste at jeg skiftede alle 100mm rør ud med 125mm. så her kommer den nye tegning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis