Afstand mellem stolper der bærer toprem/tagrem?

Rød viser toprem, og gul stolperne sat på punktfundament. Bredden er 9 m.

Jeg kan nemt slå op i en spændviddetabel til spær, men i hvilken tabel finder jeg påkrævet afstand mellem stolper i forhold til toprems dimensioner? Eller er det ikke så simpelt, når topremmen også bærer spær og tag?

Min hustru ønsker at vi kan droppe stolpen i mellem vinduespartierne, så vi kun har hjørnestolperne på punktfundamentet. Det er et spænd på 645cm, så det vil gøre terrassepartierne til en del af den bærende konstruktion. Mit kompromis var den ene stolpe i midten, men er det nok?
(Træbeklædningen til venstre for terrassepartierne er egentlig bare åbent med halvtag og sidste stolpe står ikke på punktfundamentet, det er bare tegneprogrammet der driller.)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Google facadebjælke beregner. Anneberg limtræ har en fin beregner. Kip bjælken er den bjælke der er øverst i din tagkonstruktion hvis der er loft til kip uden hanebånd.

Officicielt er det no-go at elementerne bærer, men hvis bjælken understøttes på samlingen mellem de to elementer kan det sagtens holde.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-03-2023 21:53:45

Google facadebjælke beregner. Anneberg limtræ har en fin beregner. Kip bjælken er den bjælke der er øverst i din tagkonstruktion hvis der er loft til kip uden hanebånd.

Officicielt er det no-go at elementerne bærer, men hvis bjælken understøttes på samlingen mellem de to elementer kan det sagtens holde.

 Tusind tak! Jeg har googlet i flere dage uden at ramme den rigtige betegnelse. Det var jo lige præcis den beregner jeg manglede. Jeg kører helt klart med en stolpe i midten! Det passer fint med en rem på 20cm i højden.

Nu skal vi til at bygge og stolperne i mellem partierne er stadig ikke populære.

Kan man gå ned til spærtræ 47 x 100 mm i stedet for 100 x 100 mm stolper?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis