Motorer i mit hus brænder af :-/

Jeg købte en 3-faset brændesav som kørte fint i et par måneder.
En dag starter jeg den og den siger ligesom "umff" og drejer 2 milimeter og så vl den ikke starte.
Derefter, når jeg starter og slukker den er der ikke flere umf - Den er bare død.

Derefter køber jeg en ny (brugt) brædnesav - også 3-faset - den virker i et par uger og pludseligt laver den samme stunt da jeg tændte den - Umf - og derefter vl den ingenting.

Ingen af dem er brugt synderligt meget og ingen af dem stoppede under kørsel.

Derudover havde jeg en bordsav på 220v - Den stoppede også pludseligt på samme måde med at virke.
Det ene sekunder starter og kører den fint - det næste vil den på ingen måde starte.

Der er andre motorer i samme værksted, som ikke har noglen problemer og har virket fint i over et år.

Derudover har jeg en Dewalt multilader med fire porte hvor to af portene gik med et par ugers mellemrum.
Det er ikke nødvendigvis relateret men skete i samme hus.

Alle faser virker i huset og ingen andre steder er der lignende problemer - kun i garagen.

Hvad pokker kan forårsage at de her motorer stopper med at fungere?

Jeg købte en 3-faset brændesav som kørte fint i et... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tag lige dækslet af klemmekassen, så man kan se forbindelserne.

fase
Har du overvejet at prøve at tilslutte den et andet sted (tre andre faser)?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Sådan :)

Jeg tror ikke der er noget motorværn nogen steder - Der er ikke i tavlen i hvert fald.

Den tidligere ejer af maskinen kørte uden motorværn - hvad skyldes at jeg (måske) skal have det?
Lugter det af afbrændt “elektronik” i klemkassen?

Søren O
Søren O skrev den 25-03-2023 19:09:15

Lugter det af afbrændt “elektronik” i klemkassen?

Nix - Alle tre motorer ville bare ikke tænde.

Der var ingenting brændt eller noget. De kørte fint i en måned og så fra den ene dag til den næste stoppede de hver især med at ville starte.
Der var en uge eller to i mellem hver af dem stoppede...

Annonce
Har du en mulighed for at måle spænding mellem de tre faser, mens motoren er tilsluttet? Løsn lige kablet i forskruningen, så ledningerne ikke er så stramt snoede.

fase
S. Fabrin skrev den 25-03-2023 22:10:51

Har du en mulighed for at måle spænding mellem de tre faser, mens motoren er tilsluttet? Løsn lige kablet i forskruningen, så ledningerne ikke er så stramt snoede.

Jeg skulle til at måle, og så tændte jeg maskinen, og så startede den...

Jeg målte forlængerkablet igennem, skilte det ad og checkede skrueforbindelserne, og der var ingen løse.

Jeg må have en løs forbindelse et sted...

Prøvede du at trække i de enkelte ledninger da du havde adskilt stikkene? Det et meget almindeligt at en ledning kan “knække” hvis kablet bukkes over samme punkt mange gange. 

Søren O
Fejlsøgning med halveringsprincippet har altid været effektiv og ofte hurtig.
Er det motoren eller installationen?
Udeluk den ene ved f.eks. at flytte motoren til en anden forsyning 😇

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis