Motorer i mit hus brænder af :-/

Jeg købte en 3-faset brændesav som kørte fint i et par måneder.
En dag starter jeg den og den siger ligesom "umff" og drejer 2 milimeter og så vl den ikke starte.
Derefter, når jeg starter og slukker den er der ikke flere umf - Den er bare død.

Derefter køber jeg en ny (brugt) brædnesav - også 3-faset - den virker i et par uger og pludseligt laver den samme stunt da jeg tændte den - Umf - og derefter vl den ingenting.

Ingen af dem er brugt synderligt meget og ingen af dem stoppede under kørsel.

Derudover havde jeg en bordsav på 220v - Den stoppede også pludseligt på samme måde med at virke.
Det ene sekunder starter og kører den fint - det næste vil den på ingen måde starte.

Der er andre motorer i samme værksted, som ikke har noglen problemer og har virket fint i over et år.

Derudover har jeg en Dewalt multilader med fire porte hvor to af portene gik med et par ugers mellemrum.
Det er ikke nødvendigvis relateret men skete i samme hus.

Alle faser virker i huset og ingen andre steder er der lignende problemer - kun i garagen.

Hvad pokker kan forårsage at de her motorer stopper med at fungere?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du haft et multimeter på de forskellige kontakter for at måle spændingen?

Hellere leje end at bo på gaden.
Hvilke andre kraftige el apparater har du? Radiatorer? Komfur? Tillader?
Jeg tænker spikes ved tænd/sluk. Men det giver mest mening hvis motorerne kører når der tændes/slukkes.
Støjkondensatorer på ordreindgangen kan måske eliminere problemet uden at fjerne årsagen. Men så kan der være risiko ved andre apparater. Eller også har du været uheldig🤔

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu ved jeg ikke hvad du mener med kontakter, men jeg har målt på alle tre faser, og der er 230-240 på hver...
Når du måler 230 240 V, måler du så mellem de forskellige faser og nul eller måler du mellem faserne?
Prøv at måle mellem L1 og L2 mellem L1 og L3 samt mellem L2 og L3. Du skal også måle mellem hver af faserne og nul. 
Skriv målingerne i et svar. Er der motorværn foran de trefasede motorer. Din beskrivelse kunne tyde på, at der ikke er motorværn til begrænsning af strømmen.

fase
King Kong skrev den 24-03-2023 20:20:59

Nu ved jeg ikke hvad du mener med kontakter, men jeg har målt på alle tre faser, og der er 230-240 på hver...

Som forventet, det er spikes der i de fleste tilfælde dræber div. elektronik m.m. Tænker ikke der er beskyttelse mod div. udefrakommende på de nævnte komponenter.

Et oscilloskop med hukommelse ville være et godt redskab i din situation.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Spikes kan dræbe elektronik, men der skal mere til at dræbe en trefaset motor.

fase
Interessante svar! Tak!

Jeg måler når jeg kommer hjem!

Hvis jeg måler modstanden på vindingerne i motoren og de alle er nogenlunde ens - Kan man så konkludere at selve motoren virker, men kun selve styringen er gået?
Hvis jeg måler modstanden på vindingerne i motoren og de alle er nogenlunde ens - Kan man så konkludere at selve motoren virker, men kun selve styringen er gået?
Ja det kan godt være en rettesnor, men du kunne beskrive om du har et motorværn foran motoren og hvordan du starter den. Billeder af klemmekassen og styringen vil være fint.

fase
Nul - L1  240.4v
Nul - L2  241.3v
Nul - L3  241.1v
L1 - L2   416.2v
L1 - L3   418.0v
L2 - L3   418.2v

De svinger ikke i spænding, som jeg fik skrevet tidligere.

Her er et billede af motoren.
Den får 380v direkte ind i det hus - Jeg har ikke motorstyrng på og der er vist ingen kondensator.

Motoren står kke og brummer og den starter ikke af at jeg skubber klingen i gang.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis