Eddike og ståluld til farvning af bordplade

Jeg eksperimenter lidt med forskellig indfarvningsmetoder til en bordplade, gammel hvidpigmenteret sæbebehandlet egeplankebord, rengjort i trærens og slebet. Syntes ikke rigtig jeg kan få Juncker antrasitgrå til at trække rigtig ind, og ville prøve med det gamle husmandsråd, eddike og ståluld. Men på de videoer jeg ser når de blander det, bliver væsken ret hurtig sort, og nu har min væske stået 24 timet, og den er lige så klar som da jeg hældte den op, nogen der har erfaring med den proces og kan rådgive ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger du rens let, er ståluld coated i sæbe. Den kan også være lettere olieret for at undgå rust. Prøv at vaske den i varmt sulfovand. Eddiken skal være stærk og frisk. Du kan evt. Koge den ind. Og forvent at bruge 3-4 dage på det. 

Mvh Troels
Jeg har eksperimenteret med det. Har ikke oplevet at væsken bliver sort, men svagt brunlig. Stålulden skal ligge i eddiken en til to uger. Det er ikke væsken der farver, men den reagerer med garvesyren i egetræet. Jeg tror ikke at det er anvendeligt på tidligere behandlet træ, medmindre der er slebet et par millimeter af. Det er heller ikke egnet til et bord, fordi det bliver helt sort og det er et meget tyndt lag der er farvet og derfor meget sart.
TRRA skrev den 24-03-2023 22:55:27

Bruger du rens let, er ståluld coated i sæbe. Den kan også være lettere olieret for at undgå rust. Prøv at vaske den i varmt sulfovand. Eddiken skal være stærk og frisk. Du kan evt. Koge den ind. Og forvent at bruge 3-4 dage på det. 

Næ det er helt almindelig ståluld uden sæbe, de 3-4 dage, er det for at lave væsken eller for at lave bordet ?

Når du smører det på viser faven sig i løbet af få minutter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis