Hvilket trå og hængsler til låge indenfor.

Hej.
jeg skal have lavet en låge til et teknikrum i kælderen. Hullet er 160 x 33 cm. Hvilket træ/plade og hængsler skal jeg bruge? Jeg vil gerne have at hængslerne er skjulte når lågen er lukket. Der er plads til at hængslerne kan monteres på indersiden i hullet. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvor ofte du har brug for adgang til rummet, men hvis det ikke er så ofte, så kunne du skrue en liste med en fals øverst og nederst på væggen, og så lave en plade i MDF der passer mellem listerne, så fjerner du bare pladen når du vil have adgang til rummet.
solaris skrev den 24-03-2023 11:46:15

Nu ved jeg ikke hvor ofte du har brug for adgang til rummet, men hvis det ikke er så ofte, så kunne du skrue en liste med en fals øverst og nederst på væggen, og så lave en plade i MDF der passer mellem listerne, så fjerner du bare pladen når du vil have adgang til rummet.

Tak, men jeg vil gerne have lavet en rigtig låge. Har planer om at hænge en ledningsfri støvsuger lige indenfor på væggen, så min kone skal tit derind  

Lav den i 19 eller 22 mm MDF.
Hængsler 3 stk. alm. blum køkkenskabshængsler, og monter dem på 16 mm klodser inde i "rammen af skabet". For montering kan det være en fordel at benytte 3 stk. "flyers" (monteringsplader fra blum der ikke er afhængige af systemhuller).
Til åbning kan du sætte en push-out patron i modsatte side.
I princip det man i køkkenverdenen kalder en installationsramme
GDS-manden skrev den 24-03-2023 12:10:45

Lav den i 19 eller 22 mm MDF.
Hængsler 3 stk. alm. blum køkkenskabshængsler, og monter dem på 16 mm klodser inde i "rammen af skabet". For montering kan det være en fordel at benytte 3 stk. "flyers" (monteringsplader fra blum der ikke er afhængige af systemhuller).
Til åbning kan du sætte en push-out patron i modsatte side.
I princip det man i køkkenverdenen kalder en installationsramme

Skal der fræses huller til sådan nogle hængler? 

Selve lågen kunne være en højskabslåge til et køkken. De fås i bredde på 40 og højde på 195, og koster ca 300 kr. Lågen kan jo bare rage ud over dit hul, så størrelsen burde ikke betyde noget. Du får ikke meget plade og maling til den pris, og så er der forboret til skjulte hænglsler i lågen. Som GDS-manden skriver, så skal du have noget fast at skrue hænglserne i, da de vil blive trukket ind i gipsen, hvis de skrues direkte i. Så en klods eller liste oven på gipsen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også