30l eller 50l el-vandvarmer i sommerhus?

Vi havde tidligere en 30l elvandvarmer i sommerhuset, men i forbindelse med renovering vil jeg høre, om I mener, at det vil være en fordel at opgradere til en 50l elvandvarmer. Det er kun få gange, at vi er løbet “tør” for varmt vand i sommerhuset.

Bør vi fremtidssikre med en 50l el-vandvarmer eller nøjes med en mere energivenlig 30l el-vandvarmer?

Jeg overvejer en Bosch Tronic 4500 T el-vandvarmer. Er der nogle som har erfaring med Bosch, eller bør jeg gå efter en Metro i stedet?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du hidtil har kunnet klare dig med en 30 liters, så ville jeg da købe sådan en igen.
Er den gamle vandvarmer defekt?
Der er ikke noget at spare i energi på selve opvarmningen af vandet, det er udelukkende hvor godt beholderen er isoleret, der kan gøre en forskel.
Vælger du en ny 30 liters, så vær sikker på den er på mindst lige så mange watt som den gamle, er effekten mindre, vil den være længere om at opvarme vandet.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kender ikke Bosch tronic, men kan se at den er på større effekt, nemlig 2,1 kw ved 230 V sammenlignet med metro 30 L så er denne på 1,2 Kw ved 230 v
Det medfører at den første har en opvarmnings tid fra 10 - 65 grader på 55 minutter hvor metro ligger på 75 minutter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bosch tronic, 1.4 Kw ved 230 V 4,2 Kw ved 400 V . 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
En større varmtvandsbeholder koster mere at varme op. Hvis den nuværende størrelse dækker dit behov, er der ingen grund til at vælge en større. Varmen i beholderen går til spilde hver gang du forlader sommerhuset. Det er egentlig kun dig selv, der kan svare, om vil betale det ekstra el, for at der endnu længere tid mellem den løber "tør".

I mit sommerhus har jeg gammel version af denne (ca 15 år)
https://www.bauhaus.dk/fresh-vandvarmer-dolphin-30-l-1500w
Når den skal udskiftes, køber jeg den samme eller et andet mærke. Jeg vil også gerne høre hvilke fordele henholdsvis Bosch og Metro giver?
Karl Smart: her er hvad jeg ser i Bosch tronic ydelse tabel. 
Det elektrisk varmeelements ydelse [W] 1N - 2100 3N - 4200 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Elmand , kan du ikke uddybe .......

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Hvis den oprindelige på 30liter kun er én fase, vil du med fordel kunne opgradere til en 30liter med 2 faser. Fordelen er at den varmer op langt hurtigere, så du måske kan undgå de gange hvor du har oplevet at løbe tør. Uden at den fylder mere. Det kræver dog at du har den nødvendige forsyning.

Elektronikteknikeren
Jeg har to faser og plads til både en 30l og en 50l el-vandvarmer. Nogle som har erfaringer med Bosch el-vandvarmeren?
Klodshans: Jeg ved ikke havde du ønsker uddybet, men svaret tlige over din besked er til KarlSmart og et resume af det svar jeg gav 22/3 kl.2313 
Det var for at vise hvad jeg havde set på specifikationer, hvor karl Smart åbenbart har set noget andet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand ,,,Hold da op , jeg syntes stadig du har et forklarings problem her , 4200 W ved  400 V  vil jo stadig kun blive til 1400 W  ved 230 V , og hvad siger i andre el kyndige her på lav det selv .


Tak for at du gad læse mit indlæg .
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis