Gulvvarme system i gammel hus

Kære alle,
Vi har haft lidt problemer med gulvvarme i vores hus fra 1969, dvs. at gulvene ikke rigtigt ville være varmt, selvom at vandet fra fyret er rigeligt varmt. Gulvene blev skiftet i 2009, hvor der også blev lagt gulvvarme, men vi har kun boet her siden 2016. VVS'eren sagde at vores shunt systemer ikke fungerede rigtigt, og har lige skiftet dem til nogen nye.

Desværre er alt blevet endnu værre, og nu har vi næsten ingen varme i gulvene længer. Derfor ville jeg gerne spørge om nogen kan forklare hvordan især shunt #2 oprindeligt var tilsluttet, og om den nye er installeret korrekt? Jeg tror det er her problemet ligger, men jeg aner ikke nok omkring det til at være sikkert.

På shunt #1 tror jeg at gulvkredsen er tilknyttet den modsatte vej ift den gamle, men jeg tror det er nok i orden fordi det er et separat kreds?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe. :)

På forhånd mange tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lidt mere detaileret billed på shunt #2
Det er ret svært at se om det er monteret korrekt. Men har VVs er lige monteret det så er det ham der skal få det til at fungere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svarene, dem sætter jeg stor pris på!

Rørene kan blive varme, men jeg kan se på termometeren på de nye shunte at vanden inden i gulvkredsen kun bliver omkring 20-30 grader, uanset hvad jeg stiller termostaten på (helt op til 35C!). Der er udluftningsventil på, og ved starten kunne jeg se at der var luftbobler, men tror det hele var udluftet efter ~20min. Jeg har også prøvet at hæve fremløbstemperaturen fra fyren af op til 65C, men uden held.

Jeg undrer mig mest over shunt #2, og har prøvet at illustrere lidt bedre hvordan den gamle montering var. Kan nogen forklare mig hvilken tilslutninger men skulle forvente på 1,2,3 og 4? Især 1 og 3 forstår jeg ikke,  2 er nok 'fyr frem' og 4 'gulv frem'. Hvordan kan 1 og 3 både være 'fyr retur' og 'gulv retur'?

VVs'eren kommer igen i næste uge, men vil bare rigtig gerne selv forstå hvordan det burde virke, og om den gamle installation var noget bøvl. 
Bare lige en lille opdatering: vi skulle bare skrue op på fyret's fremløbstemperatur, så nu kører det hele som det skal. 

Jeg forstår stadig ikke hvordan 1 og 3 på det gamle shunt #2 kunne have fungeret, men der er nok nogle kloge hoveder der ved det.

Tak for jeres opmærksomhed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis