Kan stemmebor anvendes med boremaskine?

Fjendbo
Fjendbo
86 8800
Hej herinde

I et kommende projekt får jeg muligvis behov for firkantede huller. I min søgen er jeg faldet over stemmebor, som jo virker ligetil, men! er det absolut nødvendigt med en forsats eller andet for at anvende et stemmebor? Kan boret ikke spændes på en almindelig boremaskine og så derudaf? Jeg har en borestander.

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan det ikke, ikke nemt i hvert fald. Problemet er at du dels har en del der roterer og dels en del der sidder fast og de skal følges ad når de bevæge dig ned igennem træet, det kan man ikke bare lige nemt montere på en bænk/søjleboremaskine. Man kan måske lave noget der griber fat omkring akslen der bevæger borepatronen op og ned, men det kræver nok at du kan noget med en drejebænk mm. for at få det til at lykkes.
Fjendbo
Fjendbo Trådstarter
86 8800
Tak for jeres input. Jeg så faktisk godt videoen kort tid efter mit indlæg.

Og med "derudaf" i mit indlæg mener jeg nærmere, om man kan presse stemmeboret ned i træet først så det låses. Eller om man kan spænde et stykke træ på hver side af stemmeboret, for at holde det retvinklet.

Men det kan være jeg må anvende et træbor/forstnerbor og et ganske almindeligt stemmejern til at opnå mine huller. Jeg skal forlænge nogle 84x84 stolper i hårdttræ - Jatoba eller Sipo. Planen er (mine første) tømmersamlinger, hvor jeg gerne vil have et stykke træ på tværs som låser - og jeg har og kan ikke lave rundstokke. Det skal bruges til en konstruktion rundt om et bålsted, hvor der kommer til at hænge hængestole og lignende, så det skal bare holde.
ev elmand
ev elmand
24405 7480
Laver du det med tap samlinger så er det ikke et must at huller er firkantede. De kan fræses ud med overfræser. så får de en runding i ender af det aflange hul. Den tap du så laver bliver firkantet, men det er nemt at skære hjørner af så de runder tilsvarende hullet. Det kan skæres af med kniv eller stemmejern. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis