Gipsplader mellem bjælker

Der skal sættes 2 lag gipsplader op mellem bjælkerne i kælderloftet, således at bjælkerne stadig er synlige.
Min plan er først at lægge lidt isolering og ledninger og sløjfer til spots. Men kan jeg nøjes med at skrue gipspladerne fast langs kanterne og op i de eksisterene langsgående strøer? (Se billede 1) 

Eller er det et krav at der sættes tværgående reglar op, som gipspladerne også skrues fast i?
I såfald, hvad bør afstanden være mellem de tværgående reglar/strøer?

Afstanden mellem bjælkerne er desuden ca. 60cm.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Mads
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
45 cm cc plejer at være max ved lofter.
Der ser ud til at være lidt mere så måske der skal opsættes en ekstra liste på langs af bjælker?

Hvis du limer de to lag til hinanden slipper du for at understøtte kortkanter.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

De 60cm er ok hvis du ikke køber de billige GDS plader, men du er nødt til at sætte noget på tværs så endestødende på gipspladerne ikke svæver i det fri.

Selvbygger med stort S. 
Afstanden er som sagt ca. 60cm mellem bjælkerne. Dvs. hvis jeg sætter to ekstra lister på langs bjælkerne, og dermed når under 40cm cc afstand, så kan jeg opsætte første lag gipsplader, ved alene at skrue i de lange kanter, og lime pladerne sammen? Er det rigtigt forstået?

Vh 

Mads

Venlig hilsen

Mads
Superdiy skrev den 21-03-2023 19:27:01

De 60cm er ok hvis du ikke køber de billige GDS plader, men du er nødt til at sætte noget på tværs så endestødende på gipspladerne ikke svæver i det fri.

Det er så hverken Knauf eller Danske Malermestre enig med dig i.

https://www.knauf.dk/umbraco/Api/Download/media?name=Direkte%20monteret%20loft%20%7C%20Akustikmanual%20%7C%20DK.pdf&url=%2Fmedia%2Fbt3nnaed%2Fc8d99b4155c7f959.pdf

https://mba.malermestre.dk/media/7864/gipspjece2019-5udg.pdf

/BOFH 

Så tænker jeg skrue lister fast langs bjælkerne, oven på de eksisterende lister. Det giver mig samtdig muligheden for at justere underkanten af listen, så gipspladerne kan skrues fast til inderste liste og ligge helt vatter. Anden giplsplade limes forskudt i samlingerne til den første plade, og jeg undergår dermed at sætte tværgående spær ved svævende kortkanter.

Lyder det ikke meget fornuftigt?  

Venlig hilsen

Mads
Annonce
Universal skrev den 21-03-2023 20:19:10

Så tænker jeg skrue lister fast langs bjælkerne, oven på de eksisterende lister. Det giver mig samtdig muligheden for at justere underkanten af listen, så gipspladerne kan skrues fast til inderste liste og ligge helt vatter. Anden giplsplade limes forskudt i samlingerne til den første plade, og jeg undergår dermed at sætte tværgående spær ved svævende kortkanter.

Ikke så længe der er mere end 45cm mellem dine lister, det vil på sigt bøje ned. Fermacells guide har nogenlunde samme anbefaling med mindre du går op i tykkere plade end de sædvanlige 12,5mm. Husk iøvrigt også at der er krav/anbefaling om at forskalling skal være 45mm bred i anlægsfladen. Der er også ifm brandbeskyttelse tolerancekrav ift afstand mellem forskalling om at rockwool skal fastholdes med tråd. Check dokumentation i links fra tidligere indlæg.

Dvs du kan enten sætte en ekstra langsgående liste i midten, eller adskillige på tværs.

Ellers korrekt ift tværgående understøttelse når du limer de to lag til hinanden.

/BOFH 

Du kan vælge 15 mm fibergips med retkant og lime dem sammen i kanterne. Der er fastgørelses afstand 540 mm Så behøver du kun 1 lag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvor stor en CC afstand bør der være hvis jeg sætter tværgående reglar op imellem bjælkerne? 
Det er til 13 mm gyproc gipsplader.

Venlig hilsen

Mads
BOFH skrev den 21-03-2023 21:42:20

Universal skrev den 21-03-2023 20:19:10

Ikke så længe der er mere end 45cm mellem dine lister, det vil på sigt bøje ned. Fermacells guide har nogenlunde samme anbefaling med mindre du går op i tykkere plade end de sædvanlige 12,5mm. Husk iøvrigt også at der er krav/anbefaling om at forskalling skal være 45mm bred i anlægsfladen. Der er også ifm brandbeskyttelse tolerancekrav ift afstand mellem forskalling om at rockwool skal fastholdes med tråd. Check dokumentation i links fra tidligere indlæg.

Dvs du kan enten sætte en ekstra langsgående liste i midten, eller adskillige på tværs.

Ellers korrekt ift tværgående understøttelse når du limer de to lag til hinanden.

/BOFH 

Er det Max 45mm. Cc Afstand der skal være mellem de tvæegående regler? Hvis jeg vælger denne metode. Så kan jeg lægge isolering op imellem .

Venlig hilsen

Mads
Læs den allerede linkede dokumentation.

/BOFH 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også