Kære Lav-Det-Selv´er
Jeg påtænker at frigrave en del af vores kælder, som vender ud mod haven, således vi kan få niveaufri adgang fra kælderen og ud i en slags forsænket solgård, eller hvad vi nu skal kalde det. Vi har en meget høj kælder, så der er ca. kun 60-70 cm. jord rundt om hele huset. Fundamentet går ca. 20-30 cm. længere ned under kældergulvet, så med de 60 cm. jord over gulv og 20-30 under, så er bunden af fundamentet i dag vel i det man kalder "frostfri dybde". Men hvad så hvis jeg fjerner de 60 cm. jord og blotter soklen? Så er der vel et problem i forhold til evt. frost (hvis den ellers kommer mere)? Det er kun cirka halvdelen af husets bredde, som vil blive fjernet. Nabo husets sokkel har været frigravet i mange, mange år, da de etablerede nedkørsel til en garage, og deres hus har da ikke flyttet på sig endnu.
Kan jeg løse det ved at isolerer soklen udvendigt ned til sokkelbund og så op af hele soklen, eller måske opbygge en slags "isoleringskumme/blomsterkasse" der sættes foran med jord/leca el. lignede i?
Bh.