Skrælle gulvfliser af nemmest muligt

Hej alle

Har prøvet at søge, men der kommer ikke noget frem.

Nogen der har erfaringer med, hvordan man på nemmest mulig måde skræller 35 m2 gulvfliser af et betongulv? 20% af fliserne sidder lidt løst, 20% af er hule, resten sidder fast. De er lagt på et slidlag af beton og der er masser af plads nedad. Opad har jeg ikke en eneste cm, så der kan ikke lægges noget ovenpå.

Jeg vil gerne minimere støv, fordi det skal foregå i et beboet rum.

Jeg har selv tænkt, at det bare er i gang med en borehammer og fladmejsel.. Men er der virkelig ikke andre metoder? Måske noget større værktøj man kan leje? Det er vigtigt, at det kun er fliser og måske 1 cm beton, der kommer op, ikke mere.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er godt nok et stort areal og så med udsigten til at ligge på knæ med en borehammer.

Jeg har et par gange set en gulvstripper udformet som en spade med tykt håndtag og så koblet til trykluft. På Youtube har jeg også set selvkørende udgaver. Men jeg tror mere de er beregnet til fuldlimede tæpper, linoleum, vinyl og den slags.

Men du kunne at høre hos et par af de store firmaer indenfor materieludlejning. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

En skam at det ikke er større areal. Jeg har stået for et projekt i et supermarked hvor ca. 1000 mfliser og 10 cm. beton skulle udskiftes. Vi havde 3 asfaltfræsere (maskinvægt 7,5 ton) og nogle læssemaskiner på opgaven. Det tog ca. 8 timer med 5 mand.
Desværre vejer de mindste asfaltfræsere ca. 5 ton, så der skal noget plads til, og bunden skal være i orden. Er betonlaget 10 cm, vil jeg tro at asfaltfræseren kan klare opgaven, bortset fra ca. 15 cm. kanter.

Søren O
Det er svært at spå om hvor nemt de kommer af. En del af dem vil sikkert være så nemme, at du ville kunne banke dem fri med hammer og mejsen, men så vil der være en andel der sidder virkelig godt fast.

Jeg fjernede klinker fra et kælderlokale (15 kvm) og var glad for at have lånte en (lille) borehammer til at skrælle dem af. På badeværelset kunne borehammeren ikke klare opgaven og jeg måtte låne en stor version for at komme igennem (der skulle øverste betonlag også af).

Afhængigt af årstal kan du risikere at der er brugt fliseklæb, hvilket er absurd hårdt. Så der skal der i hvert fald maskiner til at få det af, medmindre du sliber det væk efterfølgende.

Men uanset hvad, så glem alt om at gøre det i et beboet rum! Det sviner HELT VILDT meget og selvom du sætter støvvæg op. Så forvent, at der kommer støv alligevel og dæk sofa mv. til med plast (selvom der er støvvæg).

Mvh. AllanE
Og så er der det med asbest.
Indtil 1980 var det meget almindeligt med asbest i fliselim. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-03-2023 08:28:15

Og så er der det med asbest.
Indtil 1980 var det meget almindeligt med asbest i fliselim. 

Heldigvis havde de tidligere ejere renoveret en gang i 2004. Jeg ville give op, hvis hele hytten var smurt ind i asbest...


Til alle der læser med, så var jeg nødt til at bide i det sure æble. Det blev en fladmejsel og en kraftig borehammer, og ellers bare en masse knofedt.  
Så sparede du lidt på motions center i den periode. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis