gasvandvarmer

hej
Jeg lurer lidt på om det kunne være en ide, at montere en gennemstrømsvandvarmer der kører på flaskegas, til brusebad.
Eksempelvis har jeg fundet en, der ydet 20Kw og 10 l/ min. Men hvor meget kan 20 kW hæve vandets temperatur til?  hvis vi siger at det kolde vand er 5 grader? 
10/ min er det mindste man anbefaler til brus, det ved jeg. man plejer at sige mellem 10 og 20 l/min. ..og  ja det er 10 jo så også.

Baggrunden er 2 personer, og hvorfor opvarme f.eks 100 l døgnet rundt...i en elvandvarmer.

Jeg har forsøgt at regne mig frem til det, men kommer frem til 28 grader + start temp på 5 dvs 33 grader, og det lyder som et noget køligt bad 🤪 så ... regner jeg forkert?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg får cirka det samme resultat.

Husk at hvis din vandvarmer var perfekt isoleret, ville det ikke koste noget at have 100 liter varmt vand stående. Du betaler kun for den varme der forsvinder ud i dit bryggers.

Har du målt hvor meget dit strømforbrug er, fx natten over?
Min vand varmer er lige nu et gasfyr der pilles ned, og erstattes af varmepumpe med bufferbeholder selvfølgelig, det varme vand har jeg valgt at køre med ren el, da forbruget er lavt.
20 kW 
Delta T = 40-8 grader = 32 grader stigning
4.182 W/(g*K) = vands varmekapacitet
20000/32/4.182= 150 g/sek ==> 150*60=9000 g/minut = 9 L/min.
Thomas Mygind: tak for svaret 😊
9L/min er lidt i underkanten. 10-20 l/m er det normale til en bruser, så vidt jeg ved. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis