Motorsav. Motor kører for fuld skrue og kæde følger med, men kæden standser, når den sættes mod et stykke træ

Jeg har en motorsav, Jonsered CS 2152. Den begyndte at opføre sig mærkeligt, da jeg var i skoven i dag. Den startede godt nok, men motoren kørte for fuld skrue, og kæden fulgte med. Den skulle jo gå i tomgang og kæden stå stille. Så prøvede jeg at sætte kæden mod et stykke træ, og så standsede kæden, men motoren kørte stadigvæk for fulde omdrejninger. Så motoren trækker altså kæden rundt, når kæden ikke er belastet, men så snart kæden belastes, kan motoren ikke trække den rundt. 
Lige før saven begyndte med disse nøkker, havde kæden siddet fast, fordi jeg havde forsøgt at save en mindre gren af, som sad i spænd på en måde, jeg havde fejlfortolket. Jeg fik saven fri ved et hurtigt ryk, hvilket jeg har gjort så tit uden problemer.
Er der nogle forslag på løsning af problemet?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som sving-ud-koblingen der skrider.
Du skal nok bare skille den ad og prøve at se om der ikke er kommet skidt i koblingen/fjeder eller lign.
Hej Thomas. Det lyder let, men der er bare det med 'bare skille den ad' :-) Kan man finde en YouTube video eller anden beskrivelse, som viser hvordan?
Du skriver sving-ud-kobling. Det har jeg forsøgt at google, men får ingen hits. Der er derimod flere forslag om sving kobling. Er det det samme?
gerd43 skrev den 20-03-2023 21:48:59

Hej Thomas. Det lyder let, men der er bare det med 'bare skille den ad' :-) Kan man finde en YouTube video eller anden beskrivelse, som viser hvordan?
Du skriver sving-ud-kobling. Det har jeg forsøgt at google, men får ingen hits. Der er derimod flere forslag om sving kobling. Er det det samme?

 det er den klump der sider på det lille kædehjul på siden af saven

du behøver ikke skille selve koblingen af , den kan vaskes ren med wd40 
Tak for begge svar. Det kan godt tyde på, at fejlen sidder i svingkoblingen. Foreløbig har jeg med trykluft rengjort grundigt omkring kædehjul og svingkobling. Når jeg nu starter saven, starter den med høje omdrejninger, men når jeg giver den lidt gas, går den i 'normal mode'. Den saver også nu, men kun når jeg kører den med fuld gas. Hvis jeg bare trykker 'mellem' på gasregulatoren, kører kæden ikke.
Jeg vil gerne undgå at skille svingkoblingen ad. Kan det hjælpe med WD40? Svingkoblingen ser meget lukket ud. Skal jeg prøve at spraye WD40 ind i det meget smalle mellemrum mellem den faste del og den roterende del?
gerd43 skrev den 20-03-2023 21:48:59

Hej Thomas. Det lyder let, men der er bare det med 'bare skille den ad' :-) Kan man finde en YouTube video eller anden beskrivelse, som viser hvordan?
Du skriver sving-ud-kobling. Det har jeg forsøgt at google, men får ingen hits. Der er derimod flere forslag om sving kobling. Er det det samme?

 På youtube kan du prøve at søge på "hobbymotor", han ordner både græsmaskiner, fræsere, motorsave og andet. Meget lærerigt. 

,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis