Skorsten - fra gas tilbage til brændeovn

Hejsa,

Jeg har netop overtaget et hus med fra 50'erne med gasfyr installeret noget senere i husets levetid, og i den anledning ville jeg høre, om det er en besværlig omgang at tilbageføre skorstenen til brug med almindelig brændeovn (som den var til før, der kom gas i huset)? Og i så fald, hvad vil sådan noget typisk kræve? Vi får forhåbentligt fjernvarme inden for de kommende par år (flertallet stemmer nok ja denne gang, mon ikke...), og derfor ville dette være oplagt. Alternativt skal jeg have ført et nyt stålrør, hvilket vil være både besværligt, pladskrævende og dyrere.

På forhånd tak for hjælpen,

Joachim
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke muligt at svare entydig på. Men gasfyret har sikkert fået ført et lille tyndt stål rør op i den eksisterende skorsten. Denne skal under alle omstændigheder pilles op. Så kommer det an på skorstenens tilstand og typen af brændeovn.
Der er kun 1 sted du kan få rådgivning omkring det, og det er ved den lokale skorstens fejer. Denne rådgivning er næsten altid gratis. Han skal så bagefter syne det med brænde ovnen og det skal så tilmeldes skorstensfejning. 
Det sidste vil give et ekstra beløb på din ejendomsskat. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super, mange tak for svaret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis