Må jeg trække strøm til min 240v vaskemaskine herfra? Millennium 7 20-03-2023 15:45 Jeg er i gang med at sætte min vaskemaskine og min tørretumbler op, men der er ingen normal stikkontakt i hele bryggerset. Må jeg trække strøm fra dette stik? Er det i så fald med én ledning i blå og én i rød? 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Piskeris 342 20-03-2023 15:52 Hvis du kan få plads til begge tilledninger under aflastningen er det fint. Formelt set er det udtag dog nok nærmere beregnet til 1 kabel. Ved ikke hvorfor der er 2 sæt blå, muligt det ene par er en fase, ligner farvekoderne fra en tidligere standard. Jeg ville finde mig et multimeter og måle efter.
Bjarne Jensen 321 5270 20-03-2023 16:26 Pas for guds skyld på her. Den type anvendtes indin EU regler om at blå skulle være nulledning, jeg tror den røde er nullen. Ikke at det gør forskel, der vil stadig være 230 V imellem dem. men hvis du monterer mellem den blå og en afn de andre får du nok 380 V. så få nu fat i et måleinstrument inden du går videre
ev elmand 30536 7480 20-03-2023 16:31 Du skal under ingen omstændigheder regne med at de blå er nul. Det skal måles. Har du ikke selv et multimeter, så kan du bruge en fatning med en almindelig pære. Først tager du låget af ude ved sikrings gruppen. Der kan du sikkert se hvilken der er nul. Det er sikker den røde. Så monterer du ledninger fra din fatning imellem 1. blå og den røde. Tænder på afbryder. Holdt pæren til det ?Så flytter du til den næste blå, men stadig med rød som nul- Tænder Til sidste den hvide og med rød som nul. Hvis pæren lyste normalt ved de 3 kombinationer så kan du montere det. med de blå fra både tumbler og vaske maskine i klemmen under den røde leder Og den brune fra tumbler ved en af de blå den brune fra vaskemaskine ved den anden blå og så skal Begge gul / grønne sættes gab op og under bøjlen i midten på samme måde som de sidder øverstHvorfor vælger jeg en pære at teste med. Simpelthen fordi den er væsentlig billigege at tage risikoen med end dine maskiner. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin 19658 4400 20-03-2023 17:21 Bjarne Jensen skrev den 20-03-2023 16:26:43Pas for guds skyld på her. Den type anvendtes indin EU regler om at blå skulle være nulledning, jeg tror den røde er nullen. Ikke at det gør forskel, der vil stadig være 230 V imellem dem. men hvis du monterer mellem den blå og en afn de andre får du nok 380 V. så få nu fat i et måleinstrument inden du går videreHvorfor tror du den/de røde er nul? Monteringsmåden er fra venstre mod højre Nul-Fase-Jord-Fase-Fase. Afbryderen bruges stadig. Ledningsfarverne skal selvfølgelig være rigtige. fase Annonce
ev elmand 30536 7480 20-03-2023 23:03 Det kunne være godt at vide hvordan du fiksede det nu hvor det er en meget atypisk farve kombination. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin 19658 4400 21-03-2023 08:53 ev elmand skrev den 20-03-2023 23:03:15Det kunne være godt at vide hvordan du fiksede det nu hvor det er en meget atypisk farve kombination. Jeg vil også gerne vide, hvordan du fiksede det, Måling eller held. Hvilken klemme er Nul? fase
Bjarne Jensen 321 5270 21-03-2023 10:27 Fabrin, hvorfor jeg tror det er som jeg beskrev. Simpelthen fordi jeg var i lære fra 1970 og fire år frem. Da var det som jeg beskrev og jeg lover dig at mange gode elektrikere lærte at måle på klemmerne inden de tilsluttede forbrugsgenstande, der røg mange komfurer og vaskemaskiner på den konto, derfor mit indlæg
S. Fabrin 19658 4400 21-03-2023 10:44 Bjarne Jensen skrev den 21-03-2023 10:27:28Fabrin, hvorfor jeg tror det er som jeg beskrev. Simpelthen fordi jeg var i lære fra 1970 og fire år frem. Da var det som jeg beskrev og jeg lover dig at mange gode elektrikere lærte at måle på klemmerne inden de tilsluttede forbrugsgenstande, der røg mange komfurer og vaskemaskiner på den konto, derfor mit indlæg.Du mener så i fuld alvor, at den røde ledning er nullen? Nullen har vel aldrig nogensinde været rød, og skulle den være rød som på billedet, er den forkert monteret. Jeg lærte, at den var sort og senere blev det normen, at den burde være lyseblå. I dag er det et krav, at den skal være lyseblå.Du lærte sikkert også i din læretid, at den LK afbryder og LK stikkontakt skulle forbindes sådan Nul, Fase, Jord, Fase og Fase. Regnet fra venstre mod højre. Vi er helt enige om, at det er en helt god ide at måle først inden tilslutning i afbryderen. fase