Sekundært byggeri - størrelse?

Hej.
Jeg er i gang med at projektere et skur, der skal laves, når vejret bliver en smule bedre. Som jeg forstår BR, så er der ingen grund til byggetilladelse, når det samlede areal af sekundære bygninger er under 50 m2. Her kommer spørgsmålet så:

50m2 hvad? er det yderside af vægge eller er det tagareal?
Skuret kommer til at have omkring 50 cm udhæng "bagtil" og en meter foran. Med en længde på 6 meter vil det give cirka 9m2 ekstra tagareal.

Jeg synes ikke umiddelbart, jeg kan finde nogle præciseringer i BR. Men umiddelbart vil det give bedst mening, hvis det er væggenes størrelse, der tæller - det er umiddelbart også dét, der er brugt til udregning af bebyggelsesprocent på grunden.

Bonusspørgsmål: Hva med drivhuset? :)

På forhånd tak :) 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg forstår info på https://bygningsreglementet.dk/Administrative-bestemmelser/BRV/Sekundaer-bebyggelse?Layout=ShowAll , specifikt "Eksempel 2: På en grund med en garage på 30 m2, der er bygget sammen med en overdækning på 19 m2 vil ejeren gerne opføre et skur på 14 m2.
I eksemplet er det samlede areal af sekundær bebyggelse ved opførelse af skuret 63 m2, og overstiger dermed 50 m2. Der er derfor krav om byggetilladelse." er det arealet som spejlet lodret ned på grunden, altså inkl. div. udhæng, der medregnes.
Og ja, drivhuset medregnes, siger egen-erfaringen her på matriklen, hvor kommunen har set vore to drivhuse fra luften.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg fik af vide at hvis der er vægge i skuret så er det udvendig væg som regnes er det feks en carport uden vægge så er det tagarealet. Vores overdækkede tørreplade er taget 12m2 men da jeg sagde at der var vægge af flettet pil gik man med til at det var 10m2 Og ja  drivhus regnes med. vi måtte søge byggetilladelse for vores 12m2 drivhus og betale næsten 3000kr i byggesagsomkostninger.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg mener at ved udhæng under 50 cm så er det ydervægge som tæller. Er det over så er det tagets projektion ned på jorden der gælder.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-03-2023 16:39:16

Jeg mener at ved udhæng under 50 cm så er det ydervægge som tæller. Er det over så er det tagets projektion ned på jorden der gælder.  

Tak for den! - det ledte mig på rette vej på google hvor jeg fandt følgende:

Stk. 5. Etagearealet måles i et plan bestemt af overside af færdigt gulv til ydersiden af de begrænsende ydervægge med følgende afvigelser:...

https://bygningsreglementet.dk/Ovrige-bestemmelser/23/Krav

Der står ikke noget omkring de 50 cm udhæng i dén paragraf. Der er dog noget i forhold til afstand til skel.
Så hvis jeg læser det rigtigt, så kan jeg uden problemer lave et 50 cm udhæng bagtil, uden det tæller med.

I paragraf 357 optræder den 0,50 m. Det er omkring måling af afstande til skel ser jeg nu Så det er ikke sikkert det besvarer dit spørgsmål. 
sakset fra § 357
Afstande måles vandret uden hensyn til terrænforskelle. Afstanden måles vinkelret på den pågældende modstående linje (vejlinje, skel mod nabo) eller bebyggelse, men kan af hensyn til lysforholdene eller for at begrænse indbliksgener måles som den mindste fri afstand mellem bygning eller bygningsdel og modstående vejlinje, skel mod nabo eller anden bebyggelse på samme grund. Ved bygninger uden begrænsende ydervægge måles fra tagfladen.
   Stk. 2. Ved bestemmelse af bebyggelsens afstand til skel mod nabo, vej og sti ses bort fra:
  1. kælder, kældertrapper, tanke, ledninger og lignende under terræn, og
  2. tagudhæng, vindskeder, overdækninger over indgangspartier samt gesimser og lignende mindre bygningsdele med et fremspring på højst 0,50 m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis