Efterisolering af loft med gulv af spånplader

Hej herinde,

jeg overvejer at få efterisoleret vores loft med yderligere 200mm enten rockwool eller papirgranulat. i dag har loftet 200mm isolering og direkte ovenpå isoleringen er lagt et gulv med spånplader. 
Jeg har forhørt mig lidt omkring hvilke muligheder der er, men kunne godt tænke mig at høre jeres mening om nedenstående:
  • vil det være muligt at isolere direkte ovenpå eksisterende gulv og bygge ny gangbro, uden at skulle bryde det op? Jeg har læst at der skal være ml 5-7 cm luft mellem isoleringen og gulvet, hvilket der ikke er i dag. Der er dog ikke tegn på fugt under spånpladerne grundet god ventilering i loftsrummet. Dette vil spare os en del, både i kroner/øre og arbejdstid. Min bekymring er dog om gulvet vil komme til at skabe en kuldebro, på en eller anden måde? Vil det hjælpe at bore en masse huller med kop-bor og på den måde skabe yderligere ventilation mellem eksiterende isolering, gulv? eller er bedst at få det helt fjernet? Selve gulvet blev bygget af den oprindelige ejer for en 12 år siden ifm. udskiftning af taget. 
  • Ideen med at efterisolere hænger lidt sammen med at vi overvejer at få installeret et genvex system hvor rørene bliver lagt ned i eksisterende isolering (kræver at jeg få skåret ud i gulvet ) 

  • vi har også en mindre tilbygning med alm gangbro og 300mm isolering. Her er ikke plads til en ny forhøjet gangbro. Jeg tænker her at lægge 100mm isolerings bats (rockwool) ud på eksisterende isolering og direkte på gangbroen, og vil bare skubbe bats'ene til side, hvis gangbroen skal anvendes? er det noget jeg skal være bekymret for/have med i overvejelserne her?

På forhånd tak!


MVH Nazim

MVH Nazim
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan jeg ikke helt finde rundt i billeder, men der er ikke tvivl om at det er lettere at fjerne de spånplader end alt andet ( skære ud til ventilation og bore huller) Så har du frit rum til at lave dine rør.
Der hvor der kun er gangbro kan du godt isolere hen over, og undlade gangbro. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen, tak for svar Elmand

De 2 nederste billeder viser mit andet loftsrum (tilbygning) hvor der er almindelig gangbro. Her hælder jeg også mest til at efterisolere direkte ovenpå det eksisterende. 

Hvad angår det store loftsrum med spånpladegulv - så har løsningen virket godt indtil videre dvs uden fugt-problemer osv og med masser af plads på loftet, men problemet er at der nok er for lidt isolering og særligt hvis jeg skal have monteret et varmegenindvendingsanlæg, hvor rørene helst skal ned i isoleringen og ikke have dem til at lægge ovenpå spånpladerne. Eventuel kan spånpladerne tilpasses til ny højde efterfølgende og lægges på igen...

MVH Nazim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis